לאור יוקר המחייה ועליית מחירי הדלק הצפויים לפקוד אותנו, פרופ' אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה והיועץ הכלכלי של ראש הממשלה, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב ועורכת התוכנית יעל אילון ברדיו 103fm והביע את דעתו בנושא.  

עכשיו זה רשמי: בישראל יקר יותר לקנות דירה מאשר בכל מדינות אירופה
רווח זניח וירידה במכירות: הרבעון המורכב של המשביר
 
"אני לא רק מקווה - אני גם מאמין שיהיה יותר טוב", אמר. "העלייה שהייתה בשנת 2022, הייתה באמת עלייה מטורפת. הצד החיובי של הנושא הזה הוא שמאז שהממשלה הזו נכנסה לתפקידה - המחירים ירדו. זו גם הממשלה וגם הריבית. יש גם עניין של ציפיות, כשאנשים לא סומכים על הממשלה שלהם וחושבים שהמחירים הולכים לעלות, כולם רצים לקנות דירה וכך המחירים באמת עולים. מאז שהממשלה הזאת של נתניהו התחילה, קרה תהליך הפוך - האנשים סומכים עליו כי יודעים שבשנים הקודמות הוא כן הצליח להשתלט על עליית המחירים. כאמור, זה לא רק הריבית, זה גם הציפיות". 

בהמשך, עוד ציין כי "מה שאני חושב שיקרה זה שהמחירים של הדירות ימשיכו לרדת בחודשים הקרובים, אולי אפילו בשנה הקרובה. לא יודע אם בכל מהלך 2024, אבל אני חושב שמחירי הדירות ימשיכו לרדת. הקבלנים פשוט יבינו שהמחירים הקודמים הם כבר לא המחירים ויתחילו לתת הנחות. ככל שהם יבינו זאת מהר יותר, כל המחירים ירדו מהר יותר". על בעלי הנכסים, הוסיף: "היצע האדמות לא הולך וקטן הם פשוט לא מצליחים למכור את המלאי הקיים, לכן לא ממהרים לקנות קרקע נוספת. אנחנו מבהירים לרשות מקרקעי ישראל שצריך למכור קרקע, אם לא ביוקר אז בזול". 

פרופ' שמחון התייחס לנגיד בנק ישראל, ואמר: "זה בסדר לחשוב שאולי המדיניות שלו לא נכונה במישורים מסוימים. זה בסדר גמור, אבל זה צריך להיות ענייני. ביקורת צריכה להיות עניינית תמיד, גם כשמדובר בנגיד בנק ישראל. אני לא חושב שצריך לקרוא לפיטוריו. עם זאת, ועם כל הערכה שיש לי לנגיד, מצחיק אותי שכשיש כישלונות אומרים שזה בגלל ממשלת נתניהו, אבל כשיש הצלחות אומרים שזה בגלל הנגיד. בסוף, גם לכישלונות וגם להצלחות יש אבא אחד - ממשלת ישראל. לנגיד בנק ישראל יש תפקיד חשוב, אבל הוא לא זה שמזיז את הכלכלה". והבהיר: "אני לא מעוניין להיות נגיד בנק ישראל. אנחנו, כאן מלשכת ראש הממשלה, לא מתערבים בהחלטות הריבית של הנגיד".

כשנשאל על ראש הממשלה בנימין נתניהו, השיב: "ראש הממשלה אומר לרשות מקרקעי ישראל 'אתם צריכים למכור כמות מסוימת של קרקע ואם אתם לא מצליחים במחירים הגבוהים - תורידו מחירים'". והדגיש כי "כולם אומרים שבגלל הרפורמה המשפטית השקל מאבד גובה. בממשלה הקודמת של בנט ולפיד השקל איבד יותר גובה ממה שהוא איבד מאז שבאה הממשלה הנוכחית. השקל נחלש הרבה יותר לפני שהוקמה הממשלה הזאת - אלו העובדות, אלה המספרים". לסיום, התייחס שוב למחירי הנדל"ן והביע אופטימיות. לטענתו: "מחירי הדירות ימשיכו לרדת בחודשים הקרובים ואפילו מעבר, בשנה הקרובה".