רגע לפני ההסתערות על רשתות השיווק, ד"ר חזי גור מזרחי, מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות, שוחח היום (שני) עם ליאור רוזנפלד בתוכניתו ברדיו צפון 104.5FM ופרש את משנתו בנושא.

האם הנגיד יעלה את הריבית בספטמבר? מומחה לשוק ההון משיב
אנליסטים מעריכים: הריבית במשק לא תעלה, אף שהיא חייבת לעלות

בפתח הראיון אמר: "בשני סקרים שונים שערכנו עולה כי מחסני מזון ורמי לוי הן הרשתות הזולות יותר בשכלול הכללי. לצערנו יש עלייה בכל סגמנט שניגע בו. כאשר בחנו את מוצרי הצריכה, העלייה הכללית יורדת על יותר משבעה אחוזים, אבל אם נבחן בכל סגמנט וסגמנט, המדד כרגע של היום הוא פחות נכון לבדוק אותו כי אנחנו עכשיו בשיא התחרות של רשתות השיווק שהם יכולים להוריד מחירים ואנחנו בכל זאת משלמים יותר משנה קודמת".

"אם נסתכל עכשיו על סל הירקות, הוא התייקר מעל 15 אחוזים, יש הרבה מוצרים שאנחנו בוחנים אותם שזה מוצרי החג", הוסיף. "על מוצרי החג למעשה, רשתות השיווק מקפידות מאוד, כי עיניהם של הצרכנים נשואות לשם. דווקא על הדברים שהוא לא מכיר נראתה צמיחה גבוהה יותר. יש הרבה מוצרים שבחנו כמו פסטה ברילה לדוגמה, המחיר שלה זינק בכל הרשתות בארבעים אחוזים".

"בתקופת החג, משק בית ממוצע של 3.8 נפשות מוציא 6,000 שקלים בישראל שזה מעל שכר מינימום, לא על בתי מלון ולא על רהיטים, על מוצרי צריכה של מזון ואירוח", המשיך. "עכשיו גם אלה שלא מארחים מוצאים הרבה. וגם אנשים שלא עושים חג כהלכה וגם אנשים שזה לא החג שלהם מוציאים הרבה יותר בתקופת החגים האלו, גם בפסח וגם בראש השנה".

"אם נשווה מול שנה קודמת, השנה הנתונים של המכירות צמחו ב-4.5%. הצרכן היום כבר מודע למחירים. כשאנשים מגיעים לרשתות השיווק הם חושבים פעמיים אם להכניס מוצר לסל, הרבה מאוד אנשים היו רגילים לקנות מוצר של 4/5 יחידות במחיר מוזל והיו מעמיסים את העגלה, היום הם חושבים פעמיים ובודקים את המחירים. ובשביל זה אנחנו אומרים 'אמנם המחירים צמחו והמכירות צמחו בהתאם אבל הכמות ירדה'. כלומר השוק עלה בגלל עליית המחירים ולא בגלל שצרכנים קונים יותר".

ועדת הכלכלה - יוקר המחייה, הורדת מחירים ברשתות השיווק. קרדיט: דוברות הכנסת (צילום :דוברות הכנסת)

בסיום הראיון נשאל מי הרשת הכי זולה לקראת ראש השנה והשיב: "עשינו מגוון מחקרי שוק וסלים. בסל הראשון שעשינו הובילה חצי חינם. בסל השני והאחרון שעשינו הובילה רשת רמי לוי, רמי לוי זה הסממן שלו התחרות על המחיר הזול ביותר. כל אחת מהרשתות לוקחת את היתרונות שלה וכולם נלחמים על הסל. ראינו שרמי לוי במקום הראשון, יחננוף במקום השני, אושר עד במקום השלישי וקרפור במקום הרביעי. זאת אומרת שאנחנו כן רואים את כולם בקרב מאוד מאוד צמוד, אבל הפערים מול הסלים היקרים יותר הם פערים משמעותיים של מעל 20 אחוזים".