רו"ח ניר זכלינסקי מנכ"ל SRI global group שוחח היום (שני) ברדיו צפון 104.5FM על גל קריסת חברות מכל הענפים הפוקד את המשק הישראלי בימים אלה.

במגזר העסקי מזהירים: גל של חדלות פירעון צפוי ב־2024 על רקע המצב
בפעם השנייה ברציפות: נגיד בנק ישראל החליט שלא להעלות את הריבית

לשאלה מדוע זה קורה, השיב: "הדברים אכן משפיעים, יוקר המחייה, הריבית, שער הדולר, הפסיכולוגיה - שאומרים שכבר לא טוב, אז כולם אומרים שלא טוב וממשיכים באותו קו, מישהו צריך להרים את הקו לכיוון החיובי. אפילו הממשלה אם היא תרים כמה קרנות לעזרה כמו בשנת 2008. אין ספק שכל הדברים שתיארת משפיעים, אנחנו נמצאים בתקופה מאתגרת, אבל דווקא בתקופה כזו אני רואה הרבה מאוד הזדמנויות, לרכוש חברות, לקדם דברים".

עוד נשאל מי בולטת בקרב אותן חברות שנקלעו לחדלות פירעון וענה: "אנחנו רואים עכשיו גידול בחברות שנקלעות לקשיים, אבל צריך לזכור כי ברקע יש את תיקון 4 לחוק חדלות פירעון. הוא גרם לכך שהרבה פונים לחדלות פירעון, למה? כי ברגע שאני פונה בזמן שאני מרגיש שיש קצת קשיים, החוק נותן לי הגנה, ואומר פניתי ואני בא עם איזשהו גורם ניהולי עיסקי שעוזר לי, אז בעתיד אם אקלע ליותר קשיים, אז אקבל הגנה ולא יקחו לי את החברה. בשונה מבעבר שקרוב ל-94 אחוז מהחברות הגיעו לתהליך הזה וגמרו את החברה והבעלים נכשל. אז הגידול באחוזים שאנחנו רואים בסטטיסטיקה וזה שיש הרבה יותר בקשות לתהליך הזה זה בין היתר גם מתיקון 4. צריך גם לנטרל את זה, אין את הנתונים של מה נובע מתיקון 4 ומה נובע מהשוק. אין ספק שבשטח כמו שתיארת כולנו מרגישים כמו ב-2008. היום ההבדל הוא שזה בהרבה מאוד ענפים. דווקא בקורונה ציפינו לראות שיהיה שמה בעיות אבל המדינה עזרה, גם חברות שהיו בקשיים לפני הקורונה - המדינה עזרה להם". 

באשר למהם צעדי המנע שניתן לנקוט כדי לא להגיע לחדלות פירעון, אמר: "יש הרבה פעולות שכל עסק צריך לעשות, כמובן תלוי בעסק ובענף ובתחום שלו. אבל אחד זה להיות בשקיפות עם הממנים, לשים על השולחן מה המצב ולא להסתיר, כי אז ברגע שהמערכת הבנקאית מגלה דברים שלא נתנו להם גילוי זה פוגע באמינות, דווקא בתקופה הזו להיות בשקיפות מול הממנים. שתיים - שווה לדבר עם הספקים ולהגדיל אולי את האשראי, אבל מצד שני הספקים יגידו אולי אתם רוצים להגדיל את האשראי ולא תשלמו לנו. אז יש פה איזשהו מתח מסוים בין הספקים לבינינו. דבר נוסף אפשר להקפיא גיוסים, כמו באלעל למשל כשהם רכשו ציוד וגייסו דקה לפני הקורונה ואז הם מקבלים את הקורונה כשכל השמיים נסגרים ונכנסת לסיחור ולתהליך חדלות פרעון, ואז הם התאוששו ועשו עבודה יפה, המדינה נתנה רקע, והמשקיע והניהול, בסוף זה מערך שלם שהביאו את החברה לכפי שהיא".

לסיום, המליץ: "יש פה כמה מישורים וכמה וכובעים שלי. אחד, המרכז לגישור להליכי חדלות פירעון שהקמנו ביחד עם אוניברסיטת בר אילן, זה בדיוק המקום לעשות תהליכי גישור עם ספקים וגורמים נוספים וכו', וגם הבנקים עוסקים ביותר ויותר תהליכי גישור. שתיים, מומלץ מאוד לקחת מישהו שיעזור בפן הניהולי עסקי שהיה בסרט הזה וכבר יודע מה זה תהליכים ומכיר גם את הרקע החוקי והמשפטי, והרקע העסקי, כלכלי והמימוני. מעבר לזה שזה נותן לך עזרה בתיקון 4, הנושא הזה של לקחת מישהו שמבין מה זה משבר ולהיכנס לתהליך הזה יחד איתו זה הרבה יותר נכון, אותו דבר תמיד שווה לקחת יועצים אבל כמובן נקודתית לנושא מסוים. אני חושב שבנקודות מסוימות שווה לבדוק מי יכול לעזור לנו במיוחד בנקודה הזו".