נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני ראש השנה, ובין השאר ידון בהמשך כהונתו. ייתכן שבמהלך הפגישה יידונו גם נושאים מקצועיים נוספים.

בפעם השנייה ברציפות: נגיד בנק ישראל החליט שלא להעלות את הריבית
הבנקים חווים פריחה ברווחים: כיצד זה עוזר לכיס שלנו?

ראש הממשלה שומר, כהרגלו, את הקלפים צמוד לחזה, ועדיין לא מסר את עמדתו בנושא הארכת כהונתו של הנגיד בחמש שנים נוספות. דובר בנק ישראל אישר כי בשבוע הבא אכן ייפגש הנגיד עם ראש הממשלה. ככל הידוע, גם אין עדיין מועמדים למשרה זאת, כל עוד לא יהיה ידוע סופית מה מעמדו של פרופ' ירון. עם זאת, אם יוחלט שלא להאריך את כהונת הנגיד - יתחיל המרוץ לתפקיד.

כבר כעת, מספר בעלי תפקיד בכירים (אחד מהם בצמרת האוצר) רואים עצמם מועמדים לתפקיד. ייתכן שגם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יהיה מעורב בהליך המינוי.

יהיה מעורב במינוי? בצלאל סמוטריץ'  (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
יהיה מעורב במינוי? בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

הנגיד עצמו מעוניין בהמשך כהונתו בנימוק שקיימים עדיין אתגרים רבים על הפרק. בתשובה לשאלת "מעריב" בנושא המשך כהונתו אמר הנגיד: "אמרתי שאת ההחלטה אקבל בסביבת החגים. בכוונתי להקדיש את החגים כדי לגבש החלטה סופית. אני לא לבד וזה לא תלוי רק בי, כי בסוף מי שממנה את הנגיד הוא ראש הממשלה. צריך שניים לטנגו. הדברים יתכנסו לקראת אוקטובר".

פרופ' ירון רומז בפועל שהוא מעוניין בהמשך הכהונה: "יש הרבה אתגרים במשק - השסע החברתי המעמיק, ובתחום שלנו הורדת האינפלציה ליעד, הטיפול ביוקר המחיה ורפורמות נוספות. לא תמה מלאכתי כנגיד. אני מציב את האתגרים השונים, ואחליט אחרי החגים. כולי עסוק בקידום הכלכלה, ויש לי זכות גדולה לשרת את הכלכלה ולחזקה".

כזכור, הנגיד החליט שלשום שלא להעלות את הריבית, זאת אף שמרבית האינדיקטורים הכלכליים חייבו זאת. מדובר בין השאר בפיחות השקל לעומת הדולר, פערי הריבית מול ארה"ב (והגישה הנצית של יו"ר הפד האמריקאי) האינפלציה הכבושה (שתתבטא במדד אוגוסט) ושוק העבודה ההדוק בישראל.

הנגיד עצמו הודה בהודעת הריבית על האינפלציה שהיא עדיין לא הגיעה ליעדה, וכי אם הפרטים לא ישתנו - לא מן הנמנע שבהחלטת הריבית הבאה, שתתקבל ב־23 באוקטובר, הריבית תעלה.

הנגיד ייצא בשבוע הבא מיד לאחר הפגישה עם ראש הממשלה לכנס הנגידים התקופתי בבאזל שבשווייץ, לאחר שבשבוע שעבר הוא שב מכנס הנגידים התקופתי בג'קסון הול שבארה"ב.