"הסיבה לביצועים הנחותים בבורסה לני"ע בישראל לעומת חו"ל מתחילת 2023 מוסברת בהתנהגות הגופים המוסדיים הישראליים הגדולים, שהוציאו השקעות בבורסה והעבירו אותן לחו"ל", כך אומר ל"מעריב" מנכ"ל הבורסה לני"ע איתי בן זאב.

ירידה בסך ההשקעות הזרות בישראל: "כשהממשלה תפסיק להרוס, אולי נתחיל לתקן"
סמוטריץ' מודה: "המצב פחות טוב ממה שציפינו"; ליברמן: "בוקר טוב אליהו" 

בן זאב מתראיין לאור חששו מהבאות והמשך פגיעת הרפורמה המשפטית בכלכלה ובבורסה, שנכון להיום נסחרת ללא גרעין שליטה.
לדבריו, "הזרים השקיעו בשנים האחרונות סכומי כסף נכבדים. בשנת 2022 השקיעו 14 מיליארד שקל נטו, וזה נמשך גם בחודשים האחרונים. אבל ברגע שהמוסדיים בישראל התחילו להוציא כסף, הזרים התחילו לשאול את עצמם מה קורה.

מנכ''ל הבורסה איתי בן זאב (צילום: פלאש 90)
מנכ''ל הבורסה איתי בן זאב (צילום: פלאש 90)

"הרבה מנהלי השקעות ישראלים וזרים אומרים שהשוק הישראלי אכן זול ברמה היסטורית, אבל המשקולת הפוליטית והמשפטית מעיקה כל הזמן".

על השפעת הריבית הגבוהה הוא מוסיף: "אחרי למעלה מעשור של ריבית נמוכה, אנחנו חווים את ההשפעה של הריבית שעלתה בצורה חדה. היא מטלטלת ומגדילה עלויות מימון ומשפיעה על התנהגות הצרכנים. זה מתבטא בין השאר בעולמות הנדל"ן והרכב".

לדבריו, "מה שחשוב באמת הוא מה יקרה מעתה והלאה. אנחנו שמים לב שמשקיעים זרים מביעים חשש שאם המצב יימשך חצי שנה נוספת מהיום, תהיה לכך השפעה שלילית על הכלכלה הריאלית והפיננסית. במצב זה ההסתברות להורדת דירוג תגדל, למרות שמצב המשק טוב".

מנכ"ל הבורסה מוסיף: "השנה אנחנו עם מספר קטן של חברות מנפיקות ישראליות, למרות ששוק ההנפקות בעולם התחיל להתאושש. יש לי לא מעט שיחות עם משקיעים זרים ויש לנו הרבה מה למכור. אבל בתקופה האחרונה, אני רואה שהסבלנות לגבי מה שקורה בישראל הולכת ונגמרת. חייבים להיכנס לחדר ולהגיע לפתרון שישקיט את אי־הוודאות. כל עוד זה לא קורה, ולא משנה הסיבה, אי־שקט מחלחל ומגדיל בהדרגה את פרמיית הסיכון של ישראל. זה מעורר שאלות ותהיות אצל המשקיעים הזרים".

והוא מוסיף: "מוד'יס כתבה באנגלית מנומסת דברים נוקבים ביותר. חברת הדירוג הציבה בפנינו מראה מול הפנים. אם התהליכים ימשכו, תהיה הורדת דירוג שתשפיע לרעה על יוקר המחיה והתנהגות המשקיעים".

הריאיון המלא מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"