הגירעון התקציבי המשיך לטפס לרמה של 1.3% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, כך עולה מדו"ח של בנק הפועלים שהתפרסם היום (ראשון). ההוצאות גדלו בשיעור של 9.6%, לעומת תכנון לעלייה של 7.8%. ההוצאות החברתיות זינקו בשיעור חד של 13.1%, כשמנגד הוצאות משרד הביטחון והמשרדים הכלכליים עלו מתחת לתכנון, וסביר להניח שישלימו את הפערים עד סוף השנה.

הפגנות וביטחון? החגים מוכיחים - זה הכישלון הכי גדול של הממשלה | ניר קיפניס
יוקר המחייה ממשיך לזנק והאזרחים חסרי אונים: "חושבת לרדת מהארץ"

ההכנסות ממסים המשיכו לרדת ב- 4.3% לעומת שמונת החודשים המקבילים ב- 2022. הגירעון צפוי לעלות על 2% תוצר השנה, והממשלה תיאלץ לצאת עם תכנית קיצוצים נרחבת לקראת תקציב 2024.

עוד עלה כי אי-הוודאות הפוליטית והרעה בפעילות הכלכלית מתבטאים בפיחות בשער השקל. בית המשפט העליון ידון השבוע בעתירות המבקשות לבטל את צמצום עילת הסבירות, אירוע שמרכז התעניינות גבוהה בקרב המשקיעים בארץ ובעולם, בשל הפוטנציאל שלו להוביל להתנגשות בין הרשויות בישראל. החששות מתנקזים בינתיים בעיקר לשוק המט"ח - השקל פוחת בשבוע החולף ב- 0.4% נוספים מול סל המטבעות, וסך הכול ב- 6.1% מתחילת השנה. ההשפעה פחות בולטת בשוק האג"ח, זאת לאור האמון הגבוה של המשקיעים המקומיים ביכולת של המדינה להמשיך לשרת את החוב כמעט בכל תרחיש. 

עדיין לא נרשמתם? לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

בבנק הפועלים מעלים את תחזית האינפלציה לחודשים הקרובים זאת לאור הפיחות בשער השקל, עליית מחירי הנפט בעולם, וכן המשך עלייה בשכר הממוצע במשק. הפיחות צפוי להביא להתייקרות של סעיפים כמו נסיעות לחו"ל, כלי רכב וכדומה. כמו כן אנו מניחים שהאוצר יתקשה להמשיך ולהוריד את מס הבלו בכדי לווסת את מחירי הדלק, ולכן נראה את מחירו עולה. התחזית לעליית המדד בחודש ספטמבר עולה ל- 0.3%, אוקטובר 0.5% ונובמבר 0.1%. התחזית לאינפלציה שנה קדימה עולה בהתאם לשיעור של 2.9%. 

כמו כן, ריבית בנק ישראל נותרה ללא שינוי ברמה של 4.75%. ההכוונה קדימה מרמזת על סיכוי גבוה להעלאה: "היתכנות לא מבוטלת למשך העלאה של הריבית בהחלטותיה הקרובות". הירידה של האינפלציה לרמה שנתית ל 3.3% הייתה כנראה גורם מרכזי בהחלטה להותיר את הריבית ללא שינוי, אם כי גם בבנק ישראל מודעים לזה שקצב האינפלציה השנתי צפוי לחזור לעלות בחודשים הקרובים. הפיחות בשער השקל ושוק עבודה הדוק מהווים איום על תהליך הפחתת יעד האינפלציה. המשך הדרך יהיה כנראה תלוי במידה רבה בהתפתחות שער החליפין.

עלייה בציפיות לעליית ריבית בארה"ב, סימני החולשה בפעילות בגוש האירו נמשכים

במבט לעולם, הכלכלה האמריקנית לא נשברת גם בריבית של 5.5% ומחירי נפט של 87 דולר לחבית (WTI), והדילמה של הפד עם הריבית הולכת וגדלה. באירופה הפעילות מתמתנת, ואם נוסיף לזה את התשואות הגבוהות בארה"ב זה מסביר כנראה את הקאמבק שעשה הדולר מול האירו בשבועות האחרונים. בשבועיים הקרובים בנקים מרכזיים רבים ובהם אלו של ארה"ב, גוש האירו, בריטניה, נורבגיה ושבדיה, צפויים לקבל החלטה האם להוסיף ולהעלות את הריבית לנוכח האינפלציה המתמשכת או לעצור על רקע ההאטה שמסתמנת בפעילות. 

עם זאת, התרחבות בולטת במגזר השירותים שצפויה להוסיף לחץ לעליית המחירים בארצות הברית, זאת לצד הזינוק במחיר חבית נפט מסוג ברנט שחצה את הרמה של 90 דולר לחבית. מאז סוף יוני עלה מחיר הנפט בכ-20%, כשהעלייה האחרונה במחיר הנפט נרשמה על רקע הודעת סעודיה (שמובילה את אופ"ק)  ורוסיה כי יאריכו את הקיצוצים בייצור וביצוא עד סוף השנה. 

דולרים (צילום: אינג'אימג')
דולרים (צילום: אינג'אימג')

גם בגוש האירו נמשכים סימני החולשה בפעילות. המכירות הקמעונאיות ירדו ביולי ב-0.2% בדומה לציפיות, וב-12 החודשים האחרונים המכירות הקמעונאיות ירדו ב-1.0%. מדד הסנטיקס לאמון המשקיעים רשם ירידה קלה נוספת והוא נמצא ברמה נמוכה. החולשה בנתונים הכלכליים לצד האינפלציה הגבוהה מקשים על החלטה הקרובה של חברי ה-ECB. שוק ההון מעריך בסבירות של 38% בלבד שהריבית תעלה בהחלטה ביום חמישי הקרוב, אך ההסתברות שהריבית תעלה ל-4.0% עד סוף השנה עומדת על רמה גבוהה של כ-70%.  

בבריטניה הפעילות הכלכלית מתמתנת אך העלאות הריבית צפויות להימשך, לעומת זאת בסין נרשם שיפור קל בפעילות הכלכלית. גם במדד המחירים לצרכן במדינה נרשמה עלייה קלה ובאוגוסט הוא עלה ב-0.1% לעומת החודש המקביל אשתקד (לעומת ירידה של 0.3% בחודש הקודם). מדד המחירים ליצרן ירד ב- 3.0% לעומת אשתקד, לעומת ירידה של 4.4% בחודש הקודם.