ועדת הכספים בראשות חבר הכנסת משה גפני אישרה השבוע הפחתה בגובה של כ-736 מיליון שקלים בתקציביהם של משרד הביטחון, משרד הבריאות, הרשות לזכויות ניצולי השואה, משרד הבינוי והשיכון, האנרגיה ועוד. רוב התקציב שהופחת - הועבר אל הציבור החרדי ואל מוסדות החינוך החרדיים. 

הראשונים להיפגע מהחלטה הזו הם נפגעי פעולות הטרור, ששר הרווחה הבטיח להעביר לארגון שמייצג אותם סכום של ארבעה מיליון שקלים נוספים. אייבי מוזס, יו״ר ארגון נפגעי פעולות האיבה, שנקלע בעצמו לפיגוע בשנת 1987, בו נרצחו אשתו וילדו - נותר מזועזע ומודאג בעקבות השלכות ההחלטה על הארגון. 

״אלפי משפחות של נפגעי פעולות איבה - אלמנות, יתומים ונפגעי פוסט טראומה רבים - ממתינים שהממשלה תתקצב את ארגון פעולות האיבה שמסייע להם כל השנה. במקום לתקצב - מקצצים תקציבים מאלו שחיים מדי יום את האסון שפקד את חייהם. זאת פשיטת רגל מוסרית וערכית של ממשלת ישראל״, האשים

״ישנו תקציב של ארבעה מיליון ש״ח שממתין כבר חודשים לסיוע ותמיכה בנפגעי פעולות האיבה. בזמן גל הטרור שבו לצערי עוד ישראלים נפגעים ונאלצים להצטרף לארגון - נראה שהעברת התקציב הוא לא בראש סדר העדיפויות של הממשלה״, טען והוסיף: ״שר הרווחה בכבודו ובעצמו הבטיח לי שיועברו ארבעה מיליון שקלים עבור הארגון שלנו - שמקבל גם ככה מעט מאוד תקציבים״. 

ארגון נפגעי פעולות האיבה מאגד בתוכו אלפי משפחות שכולות, אלמנות, יתומים ונכים, שהוכרו על ידי מדינת ישראל כנפגעי פעולות איבה. רובם נפגעו בפיגועי טרור או מירי רקטי - וחלקם גם שכלו בני משפחה. ״תחת הארגון יש כ-30,000 נפגעי פעולות האיבה וכ-120 ילדים יתומים משני הוריהם. אנחנו תומכים בהם מבחינה כלכלית, בייעוץ משפטי, בביטוח לאומי, בסיוע נפשי ובדבר הבסיסי ביותר לאדם - מזון. רק בשבוע שעבר חילקנו 400 סלי מזון למשפחות שנמצאות במצב כלכלי קשה - ויש רבות כאלה לצערי״. 

״תושבת שדרות שנמצאת בארגון שכלה לפני כמה שנים את בעלה, שנפגע מטיל שנורה מרצועת עזה ישירות אל ביתם ונהרג במקום. האישה נותרה המפרנסת היחידה עם 9,000 שקלים לחודש עבורה ועבור ארבעת הילדים שלהם. איך אפשר לחיות ככה״, מספר בכאב. ״התפקיד שלנו הוא לעזור להם עד כמה שאפשר בסיוע כלכלי ונפשי, והם הרי נזקקים לעזרתנו. יש בארגון עוד משפחות רבות שנקלעו לקשיים כלכליים לאחר ששכלו הורה או אף שני הורים שהיו המפרנסים העיקריים בבית״. 

״עם כל מה שעברנו, אנחנו עדיין צריכים להיות שקופים בחברה? למה הם משחקים בתקציבים שלנו? לא מעניין אותם שיש משפחות שצריכות לאכול ולקבל עזרה, שחוו את הדברים הקשים ביותר שאדם יכול לחוות. יש כאלה שעד היום פצועים קשה מאוד ולא יכולים לתפקד ולדאוג לעצמם - אז זה תפקידנו״, אומר. ״לצערי כבר אתמול נוספו למעגל נפגעי פעולות האיבה עוד 2 פצועים מהפיגוע בחווארה - אך התקציבים הולכים ומתמעטים״.