לא מזמן שמעתי בריאיון משפט אחד שמאוד אהבתי ונתקע לי בראש מאותו הרגע: "כשאתם זורעים זרע של עץ כמה זמן לוקח לו לגדול?". הנקודה הזו נכונה וכל כך קריטית להפנמה בכל תהליך שאנחנו נרצה לעבור בחיים שלנו. תהליך לוקח זמן – עובר זמן עד שאנחנו רואים את הפירות של המאמצים שלנו ואפשר להשתמש באנלוגיה הזו להמון הסברים והשוואות לתהליכים שאנו עוברים בחיים.

אם נשתמש בדוגמא לעולם העסקי, אין עסק שהיום עלה לי הרעיון שלו ומחר אני כבר נהיה עשיר ממנו, כמו שאין זרע ששתלנו היום ולמחרת קיבלנו עץ עם פירות. במיוחד בימינו חשוב להפנים את זה כי כולנו רוצים תוצאות מיידיות לפעולות שלנו. במיוחד כשיש כל כך הרבה סרטונים ופרסומות המבטיחים לכם תוצאות מיידיות.

כמו הסרטונים על איך להתעשר מהר, רק כמה דקות של השקעה ויש לכם עסק מצליח ומכניס כסף. אני בעצמי החלטתי לבדוק כמה מהאפשרויות האלה ואני יכול להבטיח לכם שמדובר בשטויות. זה נכון שיש הרבה דרכים שונות להרוויח כסף אך כל אחת מהדרכים האלה לוקחת זמן. יש תקופה של עקומת למידה, תקופה של הקמה ובגדול לוקח זמן עד שיש לנו עסק מצליח. כמו הזמן שלוקח לזרע לצמוח ולהיות עץ.

כמו שיש לנו עצים שונים שלוקחים פחות או יותר זמן בשביל להניב פירות, אותו הדבר בעסקים (או בכל תהליך) שונים. חלק אפשר להקים מהר יותר ודורשים פחות השקעה ועל חלק צריך להשקיע שנים של עבודה. בשני המקרים מה שחשוב הוא ההתמדה בתהליך. כמו שלקבל עץ מזרע צריך לשתול אותו באדמה, לדאוג להשקות אותו, לוודא שהתנאים בסביבה מתאימים ולעקוב אחרי ההתפתחות שלו, כך גם עובד הרעיון של להשלים כל תהליך שתבחרו. בשני המקרים כל עוד תתמידו, תגיעו לתוצאות.

עד עכשיו התמקדנו בדוגאות מהעולם העסקי, אך הרעיון הזה נכון לכל שינוי או כל מטרה שתקבעו לעצמכם. צריך להשקיע זמן ופעולה לכיוון היעד שאליו נרצה להגיע וכל עוד נתמיד בעשייה הזו אז נגיע אל היעד. נחזור רגע לאנלוגיה של העץ, יכול להיות שהזרע הראשון שנשתול לא יתפתח לעץ, זה קורה וזה בסדר. זה הרי לא ישנה לנו את העובדה שאנחנו יודעים שכאשר זורעים צריך לצמוח עץ ואם זה לא קרה אז מבינים שמשהו שם לא היה בסדר. צריך לסגל את החשיבה הזו למטרות שלנו. העובדה שלא הגענו אליה או משהו לא הצליח לנו בתהליך לא אומר שזה בלתי אפשרי אלא פשוט משהו לא עבד בתהליך הספציפי שהיינו בו, צריך ללמוד מזה ולהתחיל מחדש חכמים יותר.

הנקודה הכי חשובה היא שכל עוד נתמיד בתהליך שבחרנו לעצמנו, בסוף נגיע ליעד. זה יכול להיות בקצב איטי או בקצב מהיר, יכול להיות שיהיו מהמורות בדרך, בורות, סלעים אך כל עוד נמשיך באותה הדרך, אם זה בריצה, בהליכה, בדילוגים, בגלגול או אפילו בזחילה בסוף נוכל לקטוף את הפירות. תודה שקראתם ושיהיה לכם חג שמח ושנה טובה.

מארק סלטייסקי (צילום: צילום פרטי)
מארק סלטייסקי (צילום: צילום פרטי)

מארק סלטייסקי הוא מאמן אישי ועסקי, בעל ניסיון רב בהנעת תהליכים להשגת המטרה. פרטים נוספים ניתן לקבל באתר הרשמי שלו או בדף הפייסבוק. * התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת פסיכולוגית מקצועית, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.