בפרוטוקול הדיון של הוועדה המוניטרית בבנק ישראל, שנחשף אתמול, נכתב כי "כל חברי הוועדה סברו שיש להותיר את הריבית על כנה ברמה של 4.75%". ההחלטה התקבלה אף שהפעילות הכלכלית מצויה ברמה גבוהה ומלווה בשוק עבודה הדוק. עוד הוסבר בפרוטוקול שהאינפלציה עודנה רוחבית ומצויה ברמה גבוהה, אף שבחודשים האחרונים מסתמנת האטה באינפלציה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

בהמשך נכתב כי "הוועדה רואה היתכנות לא מבוטלת להמשך העלאה של הריבית בהחלטותיה הבאות, ככל שסביבת האינפלציה לא תמשיך להתמתן בהתאם למצופה. תוואי הריבית ייקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה". ההערכות לגבי מדד אוגוסט הגבוה (שעלה בחצי אחוז) היו מונחות בפני חברי הוועדה, וגם העובדה שהאינפלציה חזרה לרמה של 4% לשנה לא הפתיעה אותם. מה שלא ברור הוא מדוע חברי הוועדה בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון איבדו חודשיים יקרים עם ההחלטה ולא העלו כבר לפני חודש את הריבית. לא ברור מדוע חברי הוועדה נזכרו רק עכשיו, ומן הסתם כעת הם כבר מתחרטים.

אפשרות אחת להשתהות היא הלחצים חסרי התקדים שהופעלו על הנגיד מצד ראשי הסקטורים השונים במשק, כאשר כל אחד בתורו השמיע את האיום. אפשרות נוספת היא האמונה שהאינפלציה אכן נמצאת בכיוון של דעיכה, אף שלא הובאו בחשבון הדולר המזנק ומחירי הנפט העולים. אפשרות נוספת היא שההחלטה התקבלה לפני פגישת הנגיד עם ראש הממשלה, שבה עלה נושא המשך כהונתו. ייתכן שהנגיד רצה לפני הפגישה להראות רצון טוב ולא להעלות את הריבית, מהלך שהוא פיגוע כלכלי לאזרחי המדינה.

כך או אחרת, החלטת הריבית הבאה שתתקבל ב־23 באוקטובר תלויה לא מעט במדד חודש ספטמבר שיפורסם ב־15 באוקטובר. בסקירות כלכליות שפורסמו אתמול הובעו הערכות סותרות בדבר המשך עליית הריבית. אנליסטים רבים סבורים כי הריבית תשוב ותעלה באוקטובר בעקבות מדד אוגוסט שעלה ב־0.5%. לטענת כלכלני בנק הפועלים, "המדד הגבוה מעלה אפשרות לעליית ריבית נוספת. השווקים מגלמים עליית ריבית אחת נוספת ל־5.0% באחת מההחלטות עד סוף השנה והפחתה הדרגתית במחצית השנייה של 2024".

מאידך, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב, סבור דווקא אחרת: "אנו לא חושבים שמדד המחירים האחרון מעלה סיכוי לעליית הריבית על ידי בנק ישראל. למרות ההפתעה הקטנה במדד המחירים, סביבת האינפלציה בארה"ב צפויה להמשיך לרדת".