קבוצת שופרסל משנה את מבנה השותפות במיזם הדיגיטלי פייבוקס מקבוצת דיסקונט. ל"מעריב" נודע כי הרשת נמצאת במגעים לצירוף שותף אסטרטגי, שייכנס איתה בחלקים שווים. שופרסל מחזיקה כיום ב־49% מהחברה, ודיסקונט - 51%. את המהלך מוביל מנכ"ל שופרסל אורי וטרמן.

השינוי מוסבר בהפסדים שצבר המיזם ובאי־יכולתה של שופרסל להשפיע על ההחלטות הניהוליות המהותיות בקבוצה. מיזם דיסקונט מציע שירותים פיננסיים וארנק דיגיטלי. מאז שהוקם לפני כשנתיים נצברו הפסדים, ומתחילת 2023 בלבד הם נאמדים ב־70 מיליון שקל.

שינוי מבנה השותפות מוסבר גם במגבלות רגולטוריות שהוטלו על ידי הפיקוח על הבנקים, שלפיהן דיסקונט מחויב להחזיק בשליטה וגם למנות מנכ"ל מטעמו. העובדה שלשופרסל לא הייתה דריסת רגל ניהולית בצירוף התוצאות העסקיות המאכזבות של המיזם - לא הביאו תועלת עסקית לשופרסל.

המנכ"ל וטרמן החליט עקב כך להתמקד בפיתוח הפעילות של שופרסל פיננסיים, ואף גייס כמנכ"ל את שמעון חדד שהגיע מישראכרט. במקביל, שופרסל מרחיבה את רשת מועדון הלקוחות. בשופרסל אישרו כי שינוי מבנה הפעילות בפייבוקס עומד על הפרק, אך בחרו שלא להרחיב. בבנק דיסקונט סירבו להגיב.

החלטה דומה של שופרסל, שהתקבלה בשבוע שעבר, הייתה ההחלטה לסגת מעסקת השותפות בענק הקמעונאות ההולנדי שפאר. ההחלטה התקבלה עקב מגבלות רגולטוריות שהוטלו על ידי רשות התחרות, ששופרסל בחרה שלא להתמודד איתן.

בתוך כך וללא קשר, שופרסל דיווחה אתמול כי חתמה על מזכר הבנות לרכישת מרכז מסחרי בחריש מאיש העסקים חנן מור תמורת 180 מיליון שקל. הנכס ממוקם בלב העיר חריש, המונה כ־35 אלף תושבים, ומהווה מוקד משיכה לתושבי העיר והאזור. העסקה בוצעה באמצעות שופרסל נדל"ן שבניהול אורן הוד. הנכס משתרע על שטח של 22,300 מ"ר, וכולל שתי קומות מסחר בשטח 6,658 מ"ר, ארבע קומות משרדים בשטח 7,055 מ"ר ושתי קומות חניה ל־220 מכוניות.

הנכס בחריש מצטרף למרכזים מסחריים, ובהם קניון לב המפרץ, מרכז מסחרי כורדני בקריית מוצקין, בניין משרדים בפארק העסקים ספיר בנתניה, מרכז מסחרי ברחובות, מרכז מסחרי בכוכב יאיר צור, מרכז מסחרי במזכרת בתיה, מרכז מסחרי בכרמיאל ומרכז מסחרי בעכו. שווי נכסי החברה נאמד ב־4.7 מיליארד שקל.

לדברי המנכ"ל ורטמן: "כחלק ממימוש האסטרטגיה של חברת הנדל"ן להצפת ערך, אנו ממוקדים, בין היתר, באיתור הזדמנויות לרכישת מתחמים קיימים של נדל"ן מניב".