"הבנקים והקבלנים מחזיקים את מחירי הדיור גבוהים בצורה מלאכותית ולא נותנים להם לרדת. ירידת המחירים לא משרתת אותם. האם ראית את רווחי הבנקים מסקטור הנדל"ן? ירידת מחירים תפגע ברווחים. קבלנים לא מורידים כי זה נגד האינטרס שלהם, ויש להם אוויר לנשימה". כך אומר ינקי קווינט, יו"ר רמ"י (רשות מקרקעי ישראל).

שמונה סטארטאפים מבטיחים הצטרפו למאיץ הבריאות הדיגיטלית בחיפה
הדולר בדרך ל-4 שקלים? אלו הסיבות שהשקל נחלש | פרשנות

הוא מוסיף: "בעיית המחירים הגבוהים לא קשורה למדיניות הקרקעות של רמ"י. בישראל יש 2.857 מיליון דירות ו־2.767 מיליון משקי בית. כמות הדירות הלא מכורות עומדת על 59,820. רק בשנתיים וחצי האחרונות שיווקנו קרקעות וחתמנו על חוזים לגבי 180 אלף דירות, והמדובר רק בקרקעות מדינה".

"בשוק יש קרקעות למאות אלפי יחידות דיור. אנחנו נמשיך לעמוד באתגרים, אבל הבעיה היום אינה בשיווק קרקעות. אין מחסור במקרקעין אלא בהתחלות בנייה, וברור שצריך להאיץ את הקצב".

על הצעדים לעודד את הקבלנים הוא מוסיף: "צריך להחליט אם לעשות את זה בהקלות מיסוי ומס רכוש או בפריסת חוזים מולנו. אני מתנגד להפחתת מס רכישה למשקיעים. צריך לתמרץ רשויות מקומיות לבנות בתשלום 30 אלף שקל לדירה, אבל בגלל הבחירות לרשויות העיתוי בעייתי".

על תוכנית משרד השיכון לבניית דירות נוספות באזורי הפריפריה מגלה קווינט: "מדובר בדירות ב־800 אלף שקל לקנייה בפריפריה. אומנם הקרקע בפרויקט תהיה באפס עלות, אבל בגלל היעדר ביקוש יהיה צורך לסבסד גם את הפיתוח ב־100־200 אלף שקל לדירה".
"מספר הדירות יכול להגיע ל־15־20 אלף.

אם נוכל לבנות עוד מספר כזה של דירות, זה יהיה חיזוק משמעותי למחסור בדיור. אנחנו עובדים עם מנכ"ל משרד השיכון והאוצר, מתוך ידיעה שיצטרכו לגייס תקציב לתוכנית שתוצג בקבינט הדיור הקרוב, סמוך לאחרי החג".

בתשובה לשאלה להיכן הולכים מחירי הדיור הוא מוסיף: "יש מגמה ברורה של ירידת מחירים וקיפאון במכירות. כיום יש 60 אלף דירות שאינן נמכרות, ולכן המחירים ימשיכו לרדת. את מגמת ירידת המחירים זיהיתי כבר לפני כשנה. לאור המצב הנוכחי בשוק, הירידות אמורות להיות משמעותיות הרבה יותר".

"מדובר במפורש בשוק של קונים. כדי לא להוריד מחירים - קבלנים נותנים לקונים הטבות נלוות, כמו מטבחים, מזגנים ופריסת תשלומים ללא הצמדות. למי שחייב לקנות דירה, מומלץ להתמקח ולקבל דילים מצוינים. לא הייתי רץ לקנות דירה. גם לא מציע להיכנע לקמפיינים של הקבלנים. מחירי הדיור ימשיכו לרדת".

הראיון המלא מחר בטור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"