שער הדולר ממשיך להתחזק לעומת השקל, והגיע אתמול (רביעי) לשיא של שבע שנים. הכלכלן פרופ' ירון זליכה, וראש בית הספר לחשבונאות כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית קריית אונו, מזהיר כי היחלשות השקל עלולה להביא לגל התייקרויות במשק הישראלי: "ההאטה מביאה את בנק ישראל לדילמה האם להעלות את הריבית".

הדולר בדרך ל-4 שקלים? אלו הסיבות שהשקל נחלש | פרשנות
ה-OECD במסר חד לממשלה: הפחיתו העברת כספים לישיבות חרדיות

לדבריו, "מצד אחד האינפלציה דורשת העלאה של הריבית, ומצד שני יוקר המחייה ממשיך לעלות והמשק לא יוכל לשאת העלאת ריבית נוספת. הממשלה לא עושה שום דבר, והמשק במצוקה עמוקה".

"יש מאבק חברתי עמוק שמייצר חוסר סדר מבחינת הכלכלה"

ד"ר יצחק ספורטא מרצה בכיר בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, מוסיף: "יש דברים שהממשלה פשוט לא עושה, ככל שמדברים יותר על הגברת התחרות, יש פחות תחרות. 17 שנה דיברו פה על התחרות, והמצב נהיה גרוע יותר.

"יש חוסר אמון הולך וגובר בכלכלה, האדם העובד חי ממשכורת למשכורת. תווי המזון אינם פיתרונות עומק, ונראה שמעדיפים לא לטפל ביוקר המחייה, אלא להמשיך למכור את אותה הסחורה".

"ענף המסעדנות שנשען על חומרי גלם מיובאים ירגיש היטב את עליית שער הדולר"

הכלכלן פרופ׳ עומר מואב מבית ספר טיומקין לכלכלה אוניברסיטת רייכמן טוען: ״התהליך שקורה הוא יותר היחלשות השקל מעליית הדולר - בגלל הממשלה שמנהלת את הכלכלה בצורה שערורייתית. ההתנהלות שלה מובילה לחוסר אמון בכלכלה הישראלית ולבריחה של משקיעים מהמשק הישראלי לחו״ל. המשקיעים רוצים להיפטר מהכסף שיש להם בשקלים, ולהמיר אותו למטבע בארצות שונות".

אורן בוטא יו"ר תנועת העצמאים, מתאר את השלכות שער הדולר על העצמאים בישראל: ״ענף המסעדנות שנשען על חומרי גלם מיובאים ירגיש היטב את עליית שער הדולר מיד כשהמחסנים של היבואנים יתרוקנו בעוד מספר חודשים, כשמדד הרווחיות שממילא נמוך, ירד אף יותר. זאת בניגוד לעליית מחירי הדלק בעקבות עליית שער הדולר שמשפיעה מיד על מחירי הסחורות ברשתות, בשל התלות הישירה של מחיר המוצר במחיר השינוע שלו״. 

מסעדות סגורות  (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מסעדות סגורות (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)


״לאור העובדה שהריביות בשמיים, מספר התיירים נמוך מלפני הקורונה, המצב של העצמאים היום לא טוב בלשון המעטה, רק היצואנים מרוויחים. מדובר בחלק קטן מהעסקים הבינוניים וכמעט כל העסקים הגדולים כשהם במצטבר - מעסיקים פחות עובדים מהעסקים הקטנים, ורוב העסקים הבינוניים בישראל שמעסיקים את רוב העובדים - משלמים יותר על סחורות מיובאות הכוללות חומרי גלם. לכן טבעי שעליית שער הדולר במידה ותימשך מספר חודשים רב, תגרום לעליית מחיר המוצרים״.

"ההיחלשות של השקל קשורה לביקוש הגובר למטבע חוץ"

נשיא המכללה האקדמית גליל מערבי בעכו הכלכלן הבכיר פרופ' נסים בן דוד: "שער החליפין של השקל נחלש משמעותית מאז תחילת ינואר השנה ועד היום כנגד המטבעות של מרבית הכלכלות החזקות, כך נחלש כנגד הדולר ב- 9.3%, כנגד האירו ב-8.9%, כנגד הלירה שטרלינג ב- 10.9%, כנגד הדולר הקנדי ב-8.7% וכנגד הפרנק השוויצרי ב-11.6%.  כנגד המטבעות העיקריים במזרח אסיה השקל שמר פחות או יותר על ערכו בתקופה זו, התחזק כנגד היין היפאני ב- 3.9% ונחלש כנגד המטבע הסיני ב- 1.1%.

"ניתן לזהות ששערי החליפין של המטבעות האירופאיים כנגד הדולר כמעט שלא השתנו בתקופה זו, בעוד שהמטבעות של הכלכלות הגדולות במזרח אסיה נחלשו ביחס לדולר. ההיחלשות של השקל קשורה לביקוש הגובר למטבע חוץ ולרכישות מטבע חוץ, בעיקר על ידי קרנות השקעה ומשקיעים ישראליים שהגדילו את היקף האחזקה שלהם בנכסים פיננסיים זרים.

"וזאת כחלק משינוי בתמהיל הנכסים בתיק ההשקעות, כפי הנראה מתוך ציפייה להיחלשות שער המטבע המקומי בשל גורמים פנימיים המשפיעים על ישראל וכן בשל העלייה בשער הריבית על אגרות חוב בארה"ב מעל לעלייה שחלה בתשואת אג"ח ישראליות. תשואת אג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים מגיעה ל-4.8% בעוד שתשואה על אג"ח של ממשלת ישראל ל 10 שנים מגיעה  לכ-4.4%.