מבצע חרבות ברזל: המגזר העסקי נקלע למצוקה ימים ספורים לאחר פתיחת מלחמת עזה. אתמול (שלישי) נכתב כאן על מצבם הקשה של העסקים הקטנים, והיום מצטרפים אליהם החברים בלשכת המסחר.

המלחמה והתקציב המתוח יחייבו קיצוץ תקציבי או העלאת מסים
לא נותרו אדישים: הקהילה העסקית מתגייסת למען החזית והעורף

איגוד לשכות המסחר קיים אתמול ישיבת חירום, שבמסגרתה דנו במהלכים הכלכליים שיסייעו לפעילות העסקית במשק. אוריאל לין, נשיא האיגוד, דורש מהממשלה להחליט מיידית על שורת צעדים שיסייעו לעסקים לצלוח את התקופה המאתגרת הצפויה לנו.

הצעדים שעליהם ממליצים באיגוד כוללים את הקפאת כניסתם המתוכננת של חוקים שמשמעותם הכבדה על המגזר העסקי, כולל דיווחי אספקת מידע מיוחדים הנדרשים על ידי רשויות המדינה בהיקפים חריגים, וכן הקפאת הצורך לדווח על עסקאות מעל 25 אלף שקל טרם סגירתן.

עו''ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר (צילום: פלאש 90)
עו''ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר (צילום: פלאש 90)

בתחום כוח האדם, לאפשר לכלל העסקים להאריך את שעות העבודה, ובמקביל לאפשר הוצאת עובדים לחל"ת - בדומה לתקופת הקורונה. בנמלים, להקל ולזרז את הרגולציה הכרוכה בשחרור סחורות מהנמלים במטרה לאפשר פריקה והפצה מהירה של סחורות.

עוד דורש האיגוד שבנק ישראל יודיע מיידית שלא יעלה במהלך החודש את הריבית. ביחס לתושבי עוטף עזה, דורשים באיגוד הקפאת חובות לבנקים של עסקים ותושבים ללא תוספת עלויות בריבית, ומניעת השבת צ'קים או הגבלות חשבון.

מהביטוח הלאומי דורש האיגוד לגבש סדרה של פעולות מזורזות במטרה לסייע כלכלית לנפגעי טרור, כולל מתן מקדמות מיידיות למשפחות המפנות את בתיהן, וכן בכל מקרה של אובדן בן משפחה.

אוריאל לין, נשיא האיגוד: "אנחנו מציעים לממשלה שינוי בסדרי עדיפות תקציביים: העברת תקציבים לצה"ל ומערכת הביטחון, צמצום משרדי ממשלה והקפאת החלטות להעברת תקציביות סקטוריאליות".

ואילו נשיאות לשכת רואי חשבון, בראשות נשיאת הלשכה חן שרייבר ויו"ר ועדת המסים אבי נוימן, נפגשה עם נציגי רשות המסים, ובמהלך הפגישה הועלו סוגיות המחייבות פתרונות מיידיים. בין היתר עלו נושאים הקשורים לדיווחים, בהם לאחד את הדיווח החודשי של מקדמות מס וניכויים של חודש ספטמבר יחד עם הדיווחים של אוקטובר.

בנוסף, להקפיא בשלב זה את כל הדרישות להצהרות הון שנקבעו לחודשיים הקרובים, או לחילופין לקבוע מועד טנטטיבי אחיד בשלב זה. בקשה נוספת היא הקפאת כל הליכי הגבייה והאכיפה, בדגש על הקפאה אוטומטית שיוצאות מהמערכת ולהימנע מהטלת עיקולים, קנסות ועיצומים.

כמו כן, עלתה הדרישה להקפיא את דיוני השומה הקיימים ולא להתחיל בדיוני שומה חדשים. רואי החשבון מבקשים בנוסף דחיית יישום חקיקת מודל החשבוניות, שתחולת הפיילוט לגביו נקבע לתחילת 2024 ודחייתו ל־2025. בלשכה מסבירים זאת בשל אי־מוכנות של מערכות המחשוב ושל בתי התוכנה. נפתח חדר מצב לכלל המגזר העסקי בטלפון 03-5631010.