מלחמת חרבות ברזל: תשעה ימים אחרי פרוץ המלחמה, הממשלה ומשרד האוצר עדיין לא פרסמו תכנית סיוע לנפגעי מלחמת עזה בצד הכלכלי ובראשם יישובי העוטף, הערים שמסביב והעסקים הקטנים שבמרכז הארץ. בסקטור הפרטי לא מחכים וכבר גייסו קרן סיוע במאות מיליוני שקלים - אבל זה לא מפסיק.

סמוטריץ': "נכשלנו בשמירה על ביטחון אזרחנו, לוקח אחריות"
מכות חשמל והוצאה להורג בשידור: מסמך "תכנית החטיפה" שהציג הרצוג ב-CNN

ועדת הכספים של הכנסת תתכנס מחר בבוקר (שני) בהשתתפות שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לדיון בתוכנית הסיוע שהוכנה בסוף השבוע והוצגה אתמול לשר. אלא שמפרטי התוכנית שהגיעו למעריב מתברר שהשינוי המהותי בהשוואה למבצעים שהיו עד היום ותוכנית הסיוע בקורונה נוגע להגדרת העוטף.

הפעם, הפיצוי יינתן לא רק ליישובי העוטף בטווח של עד 7 ק"מ מהגבול, אלא גם לערים מסביב. כך, גם אופקים, אשקלון ואשדוד יזכו לפיצוי מיוחד. מעבר לפיצוי של 1000 שקל לבודד (5000 שקל למשפחה) שהובטח, הפיצוי יינתן בגין אובדן ההכנסות ונזקי רכוש.

בצלאל סמוטריץ', יואב גלנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ', יואב גלנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אולם, בכך אין די. זאת מכיוון שאין זמן ובמיוחד משום  שעיקר הפגיעה במשק מגיעה דווקא ממאות אלפי עסקים באזור המרכז ואני שומע זאת מעשרות בתי עסק. כאן המכה היא כפולה: צניחה של 70%-80% במחזור העסקים.  בנוסף ,אותם בתי עסק נאלצים בשלב זה להמשיך ולהעסיק את העובדים. לא ברור עוד כמה זמן תימשך המלחמה , וכפי שהדברים נראים כעת, ייתכן שמדובר בחודשים ארוכים. 

האופציה הקלה של עסקים כמו מסעדות, מוסכים, בתי דפוס, מכוני יופי, נגריות ועוד  - היא לפטר מיידית את העובדים. אולם,  מה יקרה אם המדובר בעובדים חיוניים? מי ידע למצוא בעתיד עובדים בעלי הכשרה מקצועית כשהמשק יחזור לפעילות סדירה?

לכן, החלופה המידית המתבקשת היא לא להמתין לסיום הלחימה, אלא להפעיל תוכנית מרשל כחול לבן ,שתאפשר הוצאת העובדים לחל"ת (חופשה ללא תשלום) כפי שהיה בזמן הקורונה. את הקריטריונים למתן המענקים (שיכללו לא רק החזר הוצאות) יש להגמיש ואין להסתפק רק בירידה של 40% במחזור העסקים, כפי שהיה בתקופת הקורונה.   המצב כעת הרבה יותר קשה.  ובניגוד לקורונה , הפעם אין חיסון פלא שיכול לפתור את הבעיה. צה"ל הוא המחסן הלאומי. 

הריסת תחנת משטרת שדרות במבצע חרבות ברזל (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
הריסת תחנת משטרת שדרות במבצע חרבות ברזל (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

ואם האוצר, כמו משרד הבריאות בעבר, אינו מסוגל לתכלל את כל האתגרים הכספיים, מומלץ למנות עוד היום פרויקטור על כלכלי, שיתאם בין גופי הסיוע השונים ויקבע את סדרי העדיפויות. 

נקודת האור העיקרית בשלב זה היא הסקטור העסקי, שמגייס קרנות במאות מיליוני שקלים. פורום העסקים, שמורכב מ-200 ראשי החברות מהגדולות במשק גייס 50 מיליון שקל לסיוע ליישובי העוטף. תושבי העוטף יקבלו תלוש של 1000 שקלים לקניית צרכי מזון. בנק הפועלים הקים את קרן פועלים לתקומה בהיקף של  100 מיליון שקל לשיקום העוטף. הקרן תפעל בשיתוף עם ראשי המועצות בעוטף ותתמקד בשיקום הישובים ותושביהם בהיבטי בריאות, חוסן, חינוך, ותעסוקה.