המלחמה שחמאס פתח מול ישראל הביאה לתגובה מיידית על שוק ההון הישראלי והשקל. עוד ביום ראשון לאחר ההתקפה הרצחנית של חמאס מדדי המניות ירדו בכ-6%. בהמשך השבוע ראינו את המדדים עולים ויורדים אך סך הכל נעים סביב עצמם עד שהגיע יום א' בשבוע השני ללחימה ובו המדדים ירדו עוד 3-4 אחוזים והשלימו ירידה של 10% מתחילת המערכה מול חמאס.

המלחמה הכלכלית: חרבות ברזל איננה מלחמת יום כיפורים 2
רק אחרי 10 ימים: הממשלה תדון בתוכנית הסיוע לעוטף עזה

השקל גם כן הגיב במיידי ועלה יותר מ-2% מה שהביא את בנק ישראל להודיע כי הוא מוכן להתערב בשוק ולמכור דולרים, מהלך שלא נעשה מעולם מאז שהמטבע הפך לסחיר בצורה חופשית בשנת 98.

לבנק ישראל יש יתרות מט"ח אדירות של 200 מיליארד דולר. בהודעה ציין כי יהיה מוכן למכור עד 30 מיליארד דולר מתוכם על מנת לייצב את המטבע, כ-15% מסך היתרות שלו.

פעילות מטוסי 'סופה' בימים האחרונים. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

מה ניתן להסיק מכך?

ראשית עוצמת הירידה בשוק המניות המקומי מראה כי הציבור מאמין שהולכים כאן למהלך ארוך. הירידה ביום א' בשבוע השני שהיתה אגרסיבית גם כן ניתנת לתרגום כי הציבור חושב שלא מדובר על מערכה מול חמאס בלבד אלא שכנראה תהיה חזית שניה מול החיזבאללה.
אחרת אין סיבה לחשוב שכל השוק הסחיר נחתך ב-10% משבוע אחד

בשנים האחרונות שוק המניות בכלל לא הגיב למבצעים מול עזה או איו"ש. הציבור נהיה חכם יותר והבין כי סבבים אלו קצרים ובעלי השפעה נמוכה על הכלכלה, אך בחינה הסטורית צריכה להיות מול מערכות ארוכות יותר שתואמות את הסבב הקרוב שצפוי לנו.

במקרה זה יותר נכון להשוות למלחמת לבנון השניה, צוק איתן ועופרת יצוקה שהיו ארוכות וכללו כניסה קרקעית. במקרים מעלה ראינו תגובה דומה של השווקים שכללה ירידה חדה בשוק המניות עוד בימים הראשונים והחלשות מהותית של השקל. כמו כן, שוק המניות ידע לתקן במערכות אלו עוד כשהתקיימו ובחלקן אף עלה לנקודה גבוהה יותר עוד לפני שהסתיימו.

אז מה יקרה הפעם?

השאלה כמובן תלויה באורך הלחימה ועוצמתה. אם אנו צפויים למלחמה של חודש חודשיים שתהיה בעזה בלבד, אז השוק כבר מגלם את הירידה הזו ואף יותר מכך וסביר שיתקן עוד במהלכה ברגע שהציבור ירגיש שעברנו את הפיק.

אך אם נלך למערכה הארוכה מחודשיים במספר חזיתות, ייתכן ונראה תחתית יותר נמוכה בשוק המניות ואת הדולר חוצה את שער ה-4 שקלים. כמובן שזה גם תלוי בהתערבות בנק ישראל שצפוי להתערב בשוק המט"ח ואף מדינות זרות שיזהו הזדמנות קניה לשוק האג"ח והמניות בישראל. הזמן הוא הגורם הכי חשוב במה שיקרה לכלכלת ישראל בעקבות המלחמה הקרובה.

הכותב הוא יועץ פיננסי ומרצה לנושאי שוק ההון.