"ייקח עוד יומיים עד שיגבשו מתווה ארצי לכל העסקים בארץ. זה יהיה מאוד דומה למעגל האחרון בקורונה, על בסיס השוואת מחזורים, שייתן מענה על הוצאות קבועות ושכר עובדים". כך אמר אתמול שר האוצר בצלאל סמוטריץ', במסגרת דיון שנערך בוועדת הכספים בעקבות המלחמה.

גורל כלכלת המלחמה: הזמן הוא הגורם הכי חשוב במה שיקרה לישראל 
האם מעסיק יכול לחייב אותי להגיע פיזית? שאלות בדיני עבודה בימים אלה

לדבריו של סמוטריץ': "נכנסנו לאירוע בצורה טובה מאוד. יש לנו עתודות מזומנים גדולים. החשב הכללי מנהל את זה בצורה טובה מאוד. אנחנו נערכים לתרחישים הכי קשים. חודש לאחר שמבצע צוק איתן התחיל, הביאו לוועדה תקנות, שאלות של פיצוי וכו'. כעת, כאשר האירוע הוא גדול ומשמעותי יותר, אנחנו כבר מאמצע שבוע שעבר עובדים. יש מודלים שמשרד האוצר עובד איתם".

במקביל, שר האוצר ציין בדבריו כי הוא מתנגד נחרצות למתווה חל"ת (הוצאות עובדים לחופשה ללא תשלום). "אני חושב שהוא רע ולא מתאים. נדבר גם על העובדים. אנחנו שבוע בתוך המלחמה, נדבר על הכל. אני לא מכיר אף פעם אירוע כזה שבו עבדו בקצב מהיר כל כך".

בעקבות בקשתו של יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) מהשר לקרוא לנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, להוריד מיידית את הריבית, השיב סמוטריץ': "אני מדבר איתו בשיחות, הוא עצמאי, אני לא קורא לו לעשות כלום. יש לי שיח איתו, יש שלושה צוותים משותפים למשרד האוצר ובנק ישראל".

משה גפני (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
משה גפני (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח"כ גפני לא ויתר והמשיך: "אני קורא לנגיד הבנק להוריד את הריבית. העלאת הריבית הייתה בגלל האינפלציה והמציאות השתנתה. אני פונה לנגיד פשוט להוריד את הריבית". עוד הוסיף יו"ר הוועדה כי "אני הולך לטפל במה שהיה עם הבנקים. לא יכולה להיות המציאות הזו שהבנקים לא מתחשבים במצב. אני בעד המתווה של בנק ישראל, אבל שזה יהיה עם פטור מהריבית לתושבי העוטף, משרתי המילואים וכוחות הביטחון וההצלה".

לדברי שר האוצר, "הבנקים נכנסו למצב עם כיסים מלאים, והם חייבים להיכנס מתחת לאלונקה בהקשר הזה. אני לא רוצה להגיד מה אם לא. אם זה לא יעבוד בטוב, זה יעבוד בחקיקה. קיבלנו החלטה על מענק מיידי של 80 מיליון שקל למי שפונה מהבית, בלי קשר לנזקים ופיצוי".
במהלך הדיון הטעון התפרץ לדברי השר ראש עיריית אשקלון תומר גלאם, שאמר בזעם כי "הוציאו הודעה שאשקלון קיבלה 100 מיליון שקל שעוד לא קיבלה. שבע שנים אני צועק וכל פעם מקוששים. אשקלון היא חלק מהעוטף והפכה לעיר רפאים עם הפסדים של מאות מיליוני שקלים. מה אני יכול לעשות עם 60 מיליון כשעלות הפינוי היא 300 מיליון?".