נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון אינו ממצמץ ואינו ממתין לפוליטיקאים. כשבוע לאחר פרוץ המלחמה, הבנקים אימצו מודל סיוע נדיב שהוכן בשיתוף בנק ישראל, וגובש בתום פגישה של הנגיד עם מנהלי הבנקים. לדברי ירון, "בזמנים קשים אלו על כולנו לתת כתף ולהירתם. חשוב שהבנקים ידעו להמשיך לספק פתרונות לציבור להתמודד עם הקושי הכלכלי שבעקבות המלחמה ולצלוח את התקופה המאתגרת". המתווה יכלול הקלות על נטל האשראי והעמלות למתגוררים בטווח של 30 ק"מ מרצועת עזה.

בנוסף, ההחלטה מתייחסת גם לאזרחים שפונו מבתיהם על ידי גורם מדינתי רשמי, שגויסו למילואים בצו 8 או שהם בעלי קרבה ראשונה להרוגי המלחמה או לחטופים והנעדרים. עבור אוכלוסייה זו, ההלוואות יידחו ללא חיוב בריבית וללא חיוב בעמלות.

ליתר הלקוחות, הבנקים יאפשרו לדחות את ההלוואות לשלושה חודשים, בריבית שלא תעלה על שיעורה כפי שנקבע בחוזה ההלוואה. יש לציין כי ללא קשר להתערבות בנק ישראל, הבנקים כבר הפעילו מתווה סיוע עצמאי. כך למשל, הנהלת בנק מזרחי טפחות בראשות המנכ"ל משה לארי, שהחליט להקציב עשרות מיליוני שקלים למימון מגוון פעולות תמיכה בתושבי העוטף בכלל, ובתושבי שדרות וכפר עזה בפרט.

צוותי עבודה של הבנק יחברו לגורמים הרלוונטיים בשדרות ובכפר עזה, ימפו יחדיו את הצרכים הדחופים ויעבירו מיידית את הכספים למימונם. במקביל תיבנה תוכנית משותפת שתיתן מענה בנושאים שהטיפול בהם יחל בטווחי זמן ארוכים יותר.

הבנק יפטור מהחזר משכנתה קרוב את כל בעלי המשכנתאות מהעיר שדרות ומכל יישובי העוטף. מדובר בהקלה משמעותית הנוגעת לאלפי משפחות, שיוכלו להפנות את אלפי השקלים שייחסכו לצרכים ושימושים אחרים של משק הבית.