מבצע חרבות ברזל: שוק הנדל"ן נקלע לאחד המשברים החמורים ביותר בתולדותיו; אתרי בנייה סגורים, בין השאר בגלל הנחיות הרשויות המקומיות וגורמי הביטחון, העובדים מהשטחים אינם מגיעים והתחלות הבנייה ירדו לקצב של אפס. מדובר במחסור של כ־80 אלף עובדים.

הפסד של מיליארדי שקלים שממשיך להצטבר: נתוני הפגיעה במשק נחשפים
סמוטריץ': "פיצוי לעסקים יוגבש השבוע, חל"ת - לא מתאים למצב" 

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, מחפש ידיים עובדות בכל רחבי הארץ בהתאם למצב. קבלנים רבים מעידים על חוסר שלא נראה זה עשורים בידיים עובדות, בהתאם לעבודות שניתן לעשות באזורים השונים, ובהתחשב במצב הנפיץ ואזורי הלחימה.

שר השיכון יצחק גולדקנופף אמר השבוע כי "שימור הפעילות באתרי הבנייה באופן סדיר, דווקא בעת חירום זאת, מבטיח את עתידנו ויכולתנו להשתקם באופן יעיל למען כל תושבי מדינה. נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו להמשך פעילות רציפה של הענף".

שר השיכון אומנם זורק מילות עידוד, אולם הקבלנים בשטח דורשים מעשים. התאחדות הקבלנים והתאחדות תאגידי כוח אדם זר פנו השבוע בדחיפות לשרי הפנים, השיכון, הכלכלה והעבודה, כדי שיפעלו בדחיפות להכפלת מכסת העובדים הזרים בענף הבנייה.

יו"ר הקבלנים ראול סרוגו טען כי "המלחמה הביאה לסגירת מרבית אתרי הבנייה במדינה, ולכן יש להקל את גיוסם של עובדים זרים. הכנסותיהם של הקבלנים נעצרו, והוצאות כמו מגורים לעובדים ושכר הנהלה ממשיכים להיות משולמים. לאור איסור הכניסה של עובדים פלסטינים לעבודה בישראל בענף הבנייה, יש צורך ביבוא של עובדים זרים. על המדינה לפעול באופן שונה וארוך טווח כדי שענף העסקת העובדים הזרים בענף הבנייה לא יקרוס".

אלדד ניצן, יו"ר תאגידי כ"א זר בענף הבנייה, הוסיף: "יש לפעול באופן מיידי להכפלת מכסת העובדים הזרים בענף, ולהביא עובדים מסין וממולדובה וממדינות אחרות שעליהן יוחלט. אתרי הבנייה סגורים בעוד ההוצאות הקבועות קיימות. יש לפעול מבעוד מועד ולמנוע את קריסת הענף".