התנדבו להסברה למען החטופים: אם יש בקרב קוראי “מעריב” עורכי וידיאו, מתרגמים, צלמים, עורכים, מראיינים ופרסומאים, אתם מוזמנים לתת יד לפרויקט בעל חשיבות עצומה, שבו מגיעים לבתי משפחות החטופים, מביאים את הסיפורים שלהם, מתרגמים לעשר שפות ומפיצים בכל הכוח לכל העולם. כולנו מתנדבים, כולנו אחים. לפרטים: אלי – 052646661.

גלידה לכל לוחם: "בן&ג’ריס" ממשיכים לחזק את כל לובשי המדים, ובמסגרת תרומתם, כל כוחות הביטחון וההצלה, בהם חיילי צה”ל, אנשי משטרה, מד”א, מכבי אש ואנשי זק”א, יקבלו גלידה במתנה בגלידריות של "בן&גריס".

בדיוק כמו פעם: ילדי ישראל מוזמנים לצייר, לכתוב, להקדיש מכתב למי שיבחרו ולהביא את התוצרים לאחד מסניפי "דלי קרים", משם ידאגו להעביר את המכתבים לחיילים. פרטים באתר ובסושיאל מדיה של החברה.

ישראל ביחד: חמישה עצמאים גייסו יחד 220 בני אדם שהכינו במשך עשרה ימים כ־15 אלף מנות כשרות לחיילי צה”ל. יחד עם עזרת אולם האירועים ALMA באבן יהודה, התוצאות מרשימות בכל קנה מידה. כעת הם זקוקים לתרומות ולמתנדבים, וחובתנו לסייע. נא ליצור קשר עם גיא 6556557 - 054

אזרחי העוטף, יש לכם בית: "קדם", האיגוד לקידום קהילות דיור למבוגרים בישראל, בשיתוף משרד הרווחה והביטחון החברתי, נערך לקלוט מיידית אזרחים ותיקים במאות דירות בכ־40 דיורים מוגנים לעצמאיים, בתי אבות ומוסדות סיעוד ברחבי הארץ, ללא עלות. פרטים במספר 073־3237766.

הסעת חיילים לבסיסים ואזורי כינוס, שינוע ציוד, מזון ומוצרי צריכה, השמשת ממ”ד ועוד - כל אלה מקבלים מענה במוקד החירום של ארגון “ידידים” במספר 077-6001240

החברה הישראלית ללימודי השפה האנגלית “הלן דורון” התגייסה למען ילדי עוטף עזה בחלוקת 4,000 ערכות ללימוד אנגלית, הכוללות ספרים וחוברות עבודה, בבתי מלון ובתי הארחה בהם הם שוהים. יו וונט סאם טו? נא שלחו מייל: [email protected]

קודם כל, שבו: אייל ברגרזון, מבעלי חברת "גט קומפי", יבואנית כיסאות ארגונומיים SIHOO, תרם שלל כיסאות עבור תופרות העוסקות בתפירת ציוד לחימה. במידה שאמלחייה נוספת, צוותי חמ”ל או כוחות ביטחון העוסקים במלאכה נדרשים לישיבה ממושכת, אנא פנו למספר 052-5000464.

כך תשמידו בוט

רבבות רובוטים גורמים לתמיכה פיקטיבית בפלסטינים בפייסבוק ובאינסטגרם. כך תתמודדו איתם:

באופן הפשוט ביותר, "בוט" הוא קיצור של המילה רובוט. בוטים הם לא טובים או רעים מטבעם. כמו כל טכנולוגיה, הם לא יצילו או יהרסו בעצמם את האנושות. בפועל, אפשר להשתמש באותו בוט להיבטים מצוינים, אבל גם לניצול ולפגיעה שלילית. ד"ר איה ידלין, חוקרת מדיה מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר־אילן, מסבירה איך לזהות אותם – ולהתמודד איתם.

אחת הבעיות העיקריות שאנחנו רואים היום ברשתות החברתיות בהקשר של בוטים היא השתתפות של חשבונות פיקטיביים במסות עצומות בשביל הדהוד של מסר מסוים. כלומר, ללא השקעה מרובה אפשר להפיץ באופן מיידי נרטיב מסוים על אירוע, נרטיב שייראה אותנטי עם תמיכה ומעורבות (אינגייג'מנט), אבל בפועל מי שיפיצו ויהדהדו את עיקרו הם בוטים שיכולים לפעול במסות גדולות הרבה יותר מאלו האנושיות ובמהירות גדולה יותר.

כך, לצד המלחמה הקשה בדרום ובצפון, לצד הירי כמעט לכל חלקי הארץ, הבוטים מסייעים בשתי חזיתות: החזית הראשונה, יצירת מראית עין של תמיכה במסרים חיוביים לכאורה על חמאס. ראינו את זה למשל במקרה של הדהוד הסרטון שבו שוחררה אישה ישראלית ושני ילדים (שהיום אנו יודעים שלא היו ילדיה). הסרטון מייצר תדמית של הומניות לכאורה עבור חמאס בשיח העולמי. כשהמקרה הזה מופץ ברשת בהיקפים גדולים על ידי בוטים, הוא בסוף עשוי לזכות גם באינגייג'מנט (מעורבות) אותנטי ממשתמשים אמיתיים.

החזית השנייה היא אותה לוחמה פסיכולוגית. המראות המחרידים שבוטים תומכי חמאס מפיצים מיום ה־7 באוקטובר מייצרים פגיעה ממשית במורל מתוך תחושה של שחיקת היכולות הצבאיות של ישראל. כאמור, הדהוד של המסרים האלו בצורה סינתטית, ואחר כך, אחרי המסות הראשוניות גם על ידי משתמשים אותנטיים, הוא מסוכן ומייצר הדהוד של תוכן שהוא לא רק מחריד, אלא גם מייצר מניפולציה על משתמשים. 
חברות הייטק ישראליות ויוזמות אזרחיות יצרו בוטים לניטור ודיווח מסיבי על דיסאינפורמציה בנוגע למתרחש בימי הלחימה עד עכשיו, למשל תמונות לא אותנטיות או סרטונים ישנים שמופצים כאילו צולמו במלחמה. עוד דוגמה היא הפעלה של בוטים שמפיצים מסרים פרו־ישראליים בקבוצות טלגרם כחלק ממאמץ הסברה. 

מה אנחנו יכולים לעשות? חשוב להפעיל שיקול דעת כשמשתפים. לפני שמעבירים באופן אוטומטי לאנשי הקשר שלנו ועושים שיתוף בפייסבוק, כדאי לנשום רגע ולחשוב באופן ביקורתי, האם התוכן באמת הגיוני? האם הוא תורם להבנה של האירוע או שמטרתו לגרום לבהלה? עלינו להיות אחראיים באופן שיתוף המידע.

קיימת גם האפשרות לדווח. בכל פלטפורמה חברתית ניתן לדווח על משתמשים ועל תכנים לא ראויים. לא כל תוכן עובר על כללי הקהילה של הפלטפורמות הגדולות, אבל ישנם מקרים שבהם כן, ודיווח עליהם יסייע בחסימתם. אל מול המהירות וגודל התנועה של בוטים, שיקול הדעת האנושי והימנעות מהדהוד מסרים מתסיסים ומחרידים הם חשובים מאוד.