ברקע הלחימה ברצועת עזה והתחזקות הדולר לעומת השקל, צפוי נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון לעדכן מחר (שני) את גובה הריבית, שעומדת כיום על 4.75%. בחודשים האחרונים, כזכור, החליט שלא להעלות את הריבית ברקע ירידות במדד הדיור, ולפי הערכות הפעם הוא צפוי להודיע על הורדה בריבית - צעד שלא ננקט מאז משבר הקורונה באפריל 2020.

המדריך לעובד: האם ניתן להוציא אתכם לחל"ת ללא הסכמה?
מחיר המלחמה: "העלויות עשויות להגיע ל-50 מיליארד שקלים" 
מתווה חדש: הבנקים אימצו מודל סיוע הכולל לראשונה ויתור על הריבית

החלטה להוריד את הריבית, אם תתקבל, מעוררת מחלוקת בקרב מומחים. אופיר אנג'ל, יו"ר פירמת הייעוץ AUREN ישראל אמר בשיחה עם "מעריב": "זה הזמן של הנגיד להוריד את הריבית בין רבע לחצי אחוז. כלכלת ישראל צפויה להינזק משמעותית בעקבות המלחמה, ומאבקו של הנגיד להשאיר את שער הדולר מתחת לארבעה שקלים לא מצליח, כשהצפת השוק בדולרים שמוכר בנק ישראל במחיר נמוך היא רק דרך אחת לתקוף את המצב.

"אמנם החשש מאינפלציה עדיין קיים, בעיקר בגלל עליות מחירים צפויים עקב מחסור מוצרים בענפים שונים, אבל יש לקוות שהפעם משרדי הממשלה ישכילו לעבוד יחד כדי להזרים חמצן למשק ולא להשאיר את הבמה לבנק ישראל, שיכול לטפל רק בנשק הקיים מבחינתו - הריבית".

עוד הוסיף: "כרגע רואים כאוס במדיניות הכלכלית של הממשלה, כאשר שר האוצר ושר הכלכלה תוקפים אחד את השני ומציגים תכניות סותרות במקום לקדם את המשק יחד. שני השרים הבכירים, ברקת וסמוטריץ', צריכים לפעול יחד עם ראש הממשלה, ולהוביל מדיניות כלכלית אחת סדורה, ובעבודה משותפת לאזן את המשק או לפחות לצמצם את ההידרדרות הכלכלית בעקבות המלחמה".

דניאל שבקס, מנכ"ל הירשוביץ פיננסים, חולק על דבריו. "בעיני מדובר בשיח בעייתי למדי, שכן הקלה במשקל הריבית על משקי בית ועסקים לא תועיל לאנשים, אם לא נייצר עבורם תזרים מזומנים בסיסי ואופק פיננסי".

הוא הרחיב: "נכון יותר שהממשלה תתמקד במתן ארגז כלים רחב ככל הניתן, שיאפשר לאזרחי ישראל לעבור תקופה מורכבת זו בביטחון כלכלי רב ככל הניתן, כמו גם שיפוי עסקים ועובדים שנפגעו במלחמה, בין במישרין ובין בעקיפין. מהלך כזה יזרים הון רב לשוק, ולכן הוא מייתר את הצורך בהורדת ריבית בטווח הקצר".