הוועדה המוניטרית של בנק ישראל תתכנס היום (שני) כדי להחליט מהי הודעת הריבית שתימסר על ידי הנגיד פרופ' אמיר ירון במסיבת העיתונאים שצפויה להיערך אחר הצהריים. מרבית האנליסטים (כמו אלה של בלומברג) מעריכים כי הריבית תישאר ללא שינוי.

אחרי משרד ההסברה: מהו המשרד הממשלתי הבא שצריך לסגור?
הנגיד יוריד את הריבית? השלכות המהלך על הכלכלה
 
מצד אחר, הדולר שהמריא לשיאים חדשים, מה שעלול ללבות את האינפלציה, אך מצד שני - החולשה במשק. אני מהמעטים הסבורים שהריבית צריכה לרדת אפילו ב־0.25%. נכון שהדולר פוחת מאז המלחמה ב־5% (התייקרות מחירים תיאורטית של 0.5%), אבל הפיחות אינו חזות הכל.

לפי מודלים כלכליים נורמליים, פיחות הדולר אמור לייקר את מוצרי היבוא, ובראשם המכוניות, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, מוצרי אנרגיה וגם מחירי הסחורות. אולם מצב המלחמה הנוכחי אינו נורמלי, וסביר כי גלגול העלויות על הצרכן הסופי יהיה זניח אם בכלל.

יבואני מוצרי מזון וצריכה כמו דיפלומט ושטראוס כבר התחייבו שלא יעלו את המחירים בגלל המלחמה, וזאת למרות החלטות קודמות שלהם. יבואני המכוניות תקועים עם מלאי, ולקראת שנת הדגם החדשה (2024) כמעט אין קונים. יבואני מוצרי החשמל והאלקטרוניקה במצב קשה יותר.

כל זה אומר כי השפעת הדולר על התייקרות המחירים תהיה זניחה הפעם. גם הביקוש למוצרי היבוא ולמוצרי הצריכה בגלל המצב הוא נמוך. אם ניקח אלמנטים נוספים המשפיעים על המדד, כמו הדיור, הרי שהקבלנים מדווחים כי אין עסקאות, ובמחירים שיש - המחירים יורדים.

אין ויכוח כי המשק נמצא בהאטה. מדד ספטמבר, שהפתיע וירד ב־0.1% במקום לעלות ב־0.2% (לפי התחזיות), הוא אינדיקציה ראשונה בלבד למצב, ולכן האינפלציה היא לא הבעיה.עיקר האתגר הוא הצורך לתמוך ביציבות הפיננסית, ולא של הבנקים - אלא של עסקים קטנים והציבור.

הפחתת ריבית בנק ישראל תקל על עסקים קטנים, על לקוחות שקיבלו משכנתה (בריבית משתנה) ועל אלה הנמצאים באוברדרפט לצלוח את החודשים הקרובים. הבנקים אומנם הודיעו על הקלות בהחזרי המשכנתאות, בעיקר ליישובי העוטף, אבל זה לא מספיק, והנגיד מבין את זה. מלחמת עזה היא האירוע הביטחוני המשמעותי ביותר שהתרחש מקום המדינה, ועל כך אין כבר ויכוח. אירוע כזה צריך לקבל מענה גם בפן הכלכלי, וכאן הטיפול חייב להיות מיידי. החשיבה צריכה להיות מחוץ לממ"ד.

לבנק ישראל אין את הלוקסוס להמתין כמה חודשים כדי לוודא, כפי שהיה בתחילת 2022, שהאינפלציה אכן עולה. במצב הנוכחי ההחלטות חייבות להתקבל מיידית, על מנת להוכיח כי בבניין בנק ישראל בירושלים יושב המבוגר האחראי האמיתי.