מלחמת חרבות ברזל: חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P הודיעה הלילה (רביעי) על שינוי תחזית הדירוג של ישראל מ"יציבה" ל"שלילית". זאת, ברקע "ההרעה המשמעותית בסיכונים הגיאופוליטיים והביטחוניים איתם מתמודדת ישראל בעקבות התקפת חמאס מיום 7 באוקטובר 2023".

לא רק מחדל ביטחוני: המחדל הכלכלי החמור של אוקטובר 2023
נגיד בנק ישראל: "יש לשקול סגירת משרדי ממשלה מיותרים"

החברה צופה פגיעה בביצועיה הכלכליים של ישראל בשל ירי הרקטות המתמשך, שגורם לשיבושים לוגיסטיים וצמצום בפעילות הכלכלית. עוד ציינה החברה את צמצום כוח האדם לאחר גיוס למעלה מ-300 אלף אנשי ונשות מילואים (המייצגים כ-3% מאוכלוסיית ישראל), ואת השבתת הפקת הגז בשדה הגז תמר בשל קרבתו לרצועת עזה. גורם סיכון נוסף שצוין הוא הפגיעה בענף התיירות הישראלי וביטול הטיסות של חברות תעופה בינלאומיות רבות. 

עם זאת, החברה מעריכה כי מבנה המשק הישראלי, המתמקד ברובו בייצוא שירותי הייטק, עם שיעור גבוה של עובדים שביכולתם לעבוד מהבית, אמור לרכך במידה מסוימת את ההשפעה על התמ"ג.

לבסוף, מזהירה S&P כי הורדת דירוג האשראי בפועל עלולה להתבצע במידה והמלחמה תתרחב באופן מהותי שיגדיל עוד יותר את הסיכונים הביטחוניים והגיאופוליטיים שאיתם מתמודדת ישראל, או אם יתברר בשלב מאוחר יותר כי השפעת המלחמה על הצמיחה הכלכלית, המצב הפיסקלי ומאזן התשלומים של ישראל חריף יותר ממה שנראה כיום - כשלושה שבועות לאחר פרוץ המלחמה.

בחודש יולי, כזכור, הצטרפה סוכנות הדירוג הצטרפה לאזהרות מפני ההשלכות של המחלוקת סביב הרפורמה המשפטית ובאזהרה חריגה שפרסמה נכתב כי "המחלוקת סביב הרפורמה, וכן שינויים במערכת המשפט, ימשיכו לפגוע בכלכלת ישראל". עם זאת, היא לא הורידה את דירוג האשראי.