חברת שב"א, המפתחת ומנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, הודיעה כי בשבוע השלישי של מלחמת "חרבות ברזל" (22 עד 28 באוקטובר) נמשכה מגמת ההתאוששות בפעילות המשק ונרשמה עלייה של 8.3% בסך ההוצאות של הציבור הישראלי בכרטיסי אשראי, לעומת השבוע השני של המלחמה.

מסתמן: המתווה המשופר שיציג האוצר לעצמאים, שכירים והעסקים הקטנים | דיווח
עומדים בפני קריסה כלכלית: הזעקה של משפחות העוטף

בשב"א ציינו, כי לעומת השבוע השני של המלחמה, מדובר בעלייה של 15.6% בהוצאות הציבור בכרטיסי אשראי. במהלך השבוע השלישי של המלחמה, סך ההוצאות של הציבור בכרטיסי אשראי הגיע לסכום של 7.512 מיליארד שקל, לעומת 6.939 מיליארד שקל בשבוע השני של המלחמה.

בשבוע הראשון של המלחמה, ההוצאות של הציבור באשראי הגיע לסכום של 6.489 מיליארד שקל בלבד, כאשר היקף ההוצאות בשבוע ממוצע מתחילת שנת 2023 עמד על 9.096 מיליארד שקל.

"אנחנו רואים שגם בהקשר של ההוצאות בכרטיסי האשראי, הציבור הישראלי נכנס לשגרת מלחמה וההוצאות בענפי הצריכה המרכזיים של המשק צומחות", ציינה סמנכ"לית שיווק ופיתוח עסקי ומכירות בשב"א, טלי הולנברג. "כך למשל, ענף המסעדות, המזון המהיר ובתי הקפה גדל בהיקף של כ-50 מיליון שקל בשבוע האחרון, לעומת השבוע השני של המלחמה וביותר מ-120 מיליון שקל לעומת השבוע הראשון. מגמה של גידול בהוצאות ראינו גם בענף ההלבשה וההנעלה שהגיע להיקף של יותר מ-385 מיליון שקל בשבוע השלישי, לעומת 207 מיליון שקל בשבוע הראשון".

בתוך כך, נשיאות המעסיקים והעסקים פרסמה הודעה, בה מובהר שהיא מתנגדת לקמפיין אישי נגד שר האוצר בצלאל סמוטריץ בתקופה המלחמה.

"יש לנו ביקורת מקצועית על תוכנית האוצר ואנו בטוחים שיערכו בה שינויים משמעותיים לפני שתובא לאישור. עם זאת, אנו נגד השקת קמפיינים אישיים בתקופת המלחמה. השיח צריך להישאר מקצועי וענייני ולא להוביל לפילוג", ציין יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר.

בינתיים, משרד הביטחון והתאחדות התעשיינים סיכמו על הקדמת תשלומים לספקים במאות מיליוני שקלים. מדובר בתשלומים לאלפי ספקים קטנים ובינוניים ועל פי הסיכום עם ד"ר תומר, משרד הביטחון ישלם להם באופן מיידי, תוך צמצום משמעותי של ימי האשראי.

בנוסף, מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במיל' אייל זמיר, הנחה את גופי הרכש במשרד לתת עדיפות לרכש כחול לבן ולהפנות מקסימום תקציבים לתעשיות ישראליות. זאת, לצד רכש נרחב שמבוצע בארה"ב בכספי הסיוע האמריקאי.