כ-300 כלכלנים בכירים פנו היום (שני) במכתב בהול לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' והזהירו מפני המשבר הכלכלי שבפניו עומדת ישראל. "אתם לא מבינים את גודל המשבר הכלכלי שבפניו ניצבת כלכלת ישראל, עליכם לפעול בדרך אחרת", נכתב בפנייה שעליה חתומים, בין היתר רוני חזקיהו, לשעבר המפקח על הבנקים והחשב הכללי, יאיר אבידן לשעבר המפקח על הבנקים, פרופסור יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר, פרופסור אלחנן הלפמן, אוניברסיטת הרווארד, חיים שני, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, פרופ' ג'וש אנגריסט חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 2021, פרופסור יוג'ין קנדל לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופסור מנואל טרכטנברג, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' צבי אקשטיין לשעבר משנה לנגיד בנק ישראל, פרופ' איתן ששינסקי, האוניברסיטה העברית, פרופ' ליאו ליידרמן, אונ' תל אביב.

במכתב נטען עוד כי "המהלומה הקשה שניחתה על מדינת ישראל מחייבת שינוי יסודי של סדר העדיפות הלאומי והסטת תקציבים מסיבית לטובת התמודדות עם נזקי המלחמה, סיוע לנפגעים, ושיקום המשק. להערכתנו, ההוצאה הצפויה בעקבות המלחמה תהיה בסדרי גודל של עשרות מיליארדי שקלים, ואף למעלה מכך. שינויים קוסמטיים במסגרת התקציב הקיים אינם מתקרבים להיקף ההוצאה הנדרש. הממשלה חייבת להתמודד בהקדם עם האתגרים ולנסות לשקם את אמון האזרחים ביכולתה לעשות כן. צעד בסיסי ונדרש לשם כך הוא עצירה מיידית של מימון כל הפעילויות שאינן חיוניות למאמץ המלחמתי ושיקום המשק, ובראש וראשונה הכספים הקואליציוניים".

הכלכלנים החתומים על המכתב חתמו אותו באומרם כי "אנו קוראים לראש הממשלה ולשר האוצר לעבור בהקדם על כלל סעיפי ההוצאות בתקציב 2023, ולבטל לאלתר את כל ההוצאות התקציביות שאינן חיוניות בשעה קשה זו. במקביל, יש לפתוח את התקציב של שנת 2024, ולעדכנו על בסיס סדר עדיפויות המשקף את צרכי כלל המשק לאור המלחמה. אנו קוראים לראש הממשלה ולשר האוצר להתעשת! המשך ההתנהלות הנוכחית פוגע בכלכלת ישראל, מערער את אמון האזרחים במערכת הציבורית, ומחבל ביכולתה של מדינת ישראל להתאושש מהמצב אליו היא נקלעה".