היו אקטיביים
תקופה זו מאופיינת בחוסר ודאות וקשיים שעשויים להוביל לפאסיבות ותגובתיות – דווקא בזמן שחשוב לפעול ולהיות אקטיביים. אין טעם לחכות למתווים שונים או הקלות מטעם המדינה, חשוב לקחת יוזמה, לחשוב איך להתנהל ומה אפשר לעשות מצדנו. לא להיות פזיזים אך כן להניע מה שאפשר בקור רוח.

צמצמו הוצאות
אחרי שהבנו את הגישה, נדבר ישר ולעניין. נסו לצמצם את ההוצאות שלכם רק למה שהכרחי וחיוני בדקו על אלו הוצאות אפשר לוותר (מנויים, ביטוחים כפולים) ודחו רכישות גדולות ויקרות.  נכון כסף הוא לא מטרה בפני עצמה , ויותר חשובים הדברים שהוא מאפשר לנו אבל בימים כאלה של חוסר וודאות זה בדיוק הזמן להיום עם רזרבות ולא לחיות על הקשקש. 

שקלו להקפיא הלוואות
הנחיה חדשה של בנק ישראל מחייבת את הבנקים לאפשר הקפאה של  החזרי ההלוואה או המשכנתא. עבור אוכלוסייה שנפגעה בצורה ישירה (תושבי הדרום ומפונים, קרובי משפחה של הרוגים, נעדרים וחטופים וכם חיילי מילואים)  הדחייה   ללא ריבית, עבור שאר האוכלוסייה זה כן כרוך בריבית. במקרים מסוימים יתכן שהצעד הזה יהיה חכם שכן הוא ימנע כניסה לפיגורים ולבעיות פיננסיות נוספות.  שימו לב שהנחיה זו גם תקפה לגבי חברות האשראי. כדי לממש את ההקלות האלו, צריך להיות אקטיביים ולפנות אל הבנקים ישירות. 

מצו את הזכויות שלכם
הביטוח הלאומי, רשות המסים, בנק ישראל, משרדי האוצר והכלכלה חברות ובנקים שונים יצאו בהקלות והטבות שונות שיכולים לסייע. מומלץ להתעדכן באתרי האינטרנט שלהם או לראות את ריכוז המידע בעמוד הפייסבוק של קפטן קרדיט.

ודאו נזילות
בדקו האם פקדונות או חסכונות שיש לכם נזילים, במידת הצורך. במידה ולא, שקלו להעביר חלק מהם או את כולם ובכך לייצר "מרחב מוגן פיננסי" שזמין לכם בעת חירום.  

הטיפים באדיבות קפטן קרדיט

כסף, חשבונות, כיס, חשבון בנק, מצב כלכלי, פיננסים (צילום: אינגאימג')
כסף, חשבונות, כיס, חשבון בנק, מצב כלכלי, פיננסים (צילום: אינגאימג')

בעקבות המצב הבטחוני והמלחמה, גם המרכז לצמיחה פיננסית הקים מתחם ייעודי באתר שלו ובו הוא מציע בחינם לציבור הרחב מגוון כלים שיאפשרו להם להתמודד עם האתגרים הכלכליים בעקבות המלחמה: הרצאות ומפגשים בזום עם מיטב המומחים, סרטונים ותכנים ייעודיים, פודקאסטים ועוד – במטרה לתת מענה לאתגרים הכלכליים של משקי בית פרטיים ומשפחות, עצמאים ובעלי עסקים קטנים.

למשקי הבית, שרבים מהם מוטרדים בימים אלו, משום שהוצאו לחל"ת או שנאלצים להישאר בבית עם הילדים - תקופת החירום מגבירה עוד יותר את הקשיים להתנהל כלכלית בצורה מאוזנת, ומביאה איתה לבתים רבים חוסר וודאות כלכלי ואף פגיעה בהכנסות הבית. על פי הערכות שונות ייתכן והתקופה הזו תהיה ממושכת ולכן מוטב שנתכונן לקראתה, נתכנן את מצבנו הכספי ונכיר אפשרויות ופתרונות כלכליים שעומדים לרשותנו ומתי נכון להשתמש בהם.

לינק למתחם "אתכם גם בזמנים קשים – התנהלות כלכלית נכונה בעת משבר" באתר המרכז לצמיחה פיננסית