בצל המשך הלחימה בעזה, שירות התעסוקה פרסם הבוקר (שלישי) את דופק שוק העבודה לחודש אוקטובר 2023, וממנו עולה כי ישנם למעלה מ-70 אלף נרשמים חדשים בשירות התעסוקה, מרביתם יוצאי חל"ת, ומספר הכולל של דורשי העבודה עומד על 226.5 אלף. עוד עולה כי העליות הבולטות ביותר נרשמו בקרב נשים, בקרב הורים לילדים מתחת לגיל 19 ובקרב צעירים עד גיל 34.

בתוך כך, ניתוח מיוחד של שירות התעסוקה מלמד שנשים, מבוגרים בני 50 ומעלה, ועובדי שירותים אישיים ושירות לקוחות הם בעלי הסיכוי הגבוה יותר לצאת לחופשה ללא תשלום בטווח הקרוב. בהתפלגות דורשי העבודה לפי סוגי התביעה - מספר תובעי האבטחה עלה ב-57.5 אלף ביחס למספרם בחודש ספטמבר, בעוד מספר תובעי ביטוח ההכנסה עלה ב-1,500 בלבד. 

שירות התעסוקה (צילום: דוברות שירות התעסוקה)
שירות התעסוקה (צילום: דוברות שירות התעסוקה)

מניתוח אודות 70.3 אלף הנרשמים החדשים בחודש אוקטובר עולה כי 31% מכלל דורשי העבודה בחודש אוקטובר הם נרשמים חדשים, ומספר באוקטובר גבוה פי 2.5 מסך הנרשמים החדשים בספטמבר. כ-60.3% מכלל הנרשמים החדשים הם דורשי עבודה שיצאו לחל"ת על ידי המעסיק ומספרם של יוצאי החל"ת עלה משבוע לשבוע במהלך חודש אוקטובר.

בנוסף, דופק שוק העבודה בחן גם את המאפיינים הדמוגרפיים והמקצועיים של הנרשמים החדשים בחודש אוקטובר: כמחצית מכלל הנרשמים החדשים היו צעירים, מתחת לגיל 34, ונראה כי הם הושפעו יותר מהמלחמה. העליות היותר משמעותיות במספר הנרשמים החדשים נרשמו במשלחי היד, מוכרים בחנויות ונותני שירות, כ-4,700, מנהלים בתחום השירות והאדמיניסטרציה, כ-3,000, ומטפלים סיעודיים, כ-2,900.

במקביל, בניתוח המיוחד שערך שירות התעסוקה למאפייני היוצאים לחל"ת במהלך אוקטובר, עולה כי במחוז שרון והעמקים נרשמו הסיכויים הנמוכים ביותר לצאת לחל"ת. כמו כן, בין משלחי היד בעלי הסיכויים הנמוכים ביותר לצאת לחל"ת הוא בענפי טכנולוגיית המידע (ICT), בעלי משלח יד אקדמאים בתחום ההוראה ובעלי משלח יד בתחום הבריאות.

דופק שוק העבודה בחן גם את התפלגות כלל דורשי העבודה לפי אשכולות חברתיים-כלכליים. מהבחינה הזו עולה כי נמשכת מגמת העלייה באשכולות הגבוהים (10-8) והבינוניים (7-4) בקרב דורשי העבודה שאפיינה את החודשים האחרונים, כאשר לעומת זאת נרדמה ירידה בשיעור האשכולות הנמוכים (3-1), 36.4% היוו האשכולות הנמוכים, 44.3% אשכולות הביניים, ו-19.4% האשכולות הגבוהים.