בעקבות המתווה החדש שפרסם משרד האוצר, אלפי עובדים הוצאו לחופשה ללא תשלום בעקבות המלחמה. כפי שזה נראה כעת, המספרים רק ילכו ויגדלו כל עוד המלחמה בשיאה. בשל המצב, ב-8 לנובמבר אישרה הכנסת את תוכנית הפיצוי למגזר העסקי בגין הפגיעה הכלכלית שנגרמה למשק בעקבות המלחמה. עו״ד שירן הורוביץ הללי, מנהלת מחלקת דיני עבודה משרד עורכי דין ויינברגר ברטנטל, ציינה בשיחה עם מעריב את כל מה שצריך לדעת לקראת המתווה החדש.

בעלי עסקים? מגיע לכם פיצוי בעקבות המלחמה | כל הפרטים

מהו תוקפו של המתווה?
"נכון לעכשיו, תוקפו של המתווה הוא החל מיום ה-7.10.23 ועד לסוף חודש נובמבר. בחוק נקבע כי שר האוצר וועדת הכספים יוכלו להאריך את תקופת התוכנית עד לסוף השנה. המתווה מהווה מענה ראשוני למגזר העסקי, אך ככל שהמלחמה תימשך מעבר לסוף השנה, יהיה צורך במתווה אחר המותאם למצב".

אז מה נשתנה בכל הקשור לזכות העובדים לחתום אבטלה? 
"בכדי לקבל דמי אבטלה על תקופת החל"ת, העובד נדרש ל־14 ימי חל"ת לפחות, במקום 30 ימים כפי שהיה במתווה הקודם. בנוסף, הוסרה הדרישה לניצול מלוא ימי החופשה של העובדים טרם זכאותם לדמי אבטלה. משמע, במתווה הנוכחי עובדים יפוצו ללא קשר לימי החופשה שלהם".

עוד ציינה כי "הסרת הדרישה לניצול מלוא ימי החופשה בטרם ההוצאה לחל"ת היא נחוצה והכרחית, הן עבור המעסיקים, והן עבור העובדים. 
המעסיקים לא נדרשים לשלם לעובדים ימי חופש, בזמן שההכנסות שלהם נפגעות משמעותית". בנוסף, היא הסבירה כי "תהיה יותר היענות והסכמה מצד העובדים לצאת לחופשה ללא תשלום, כל עוד הם אינם נדרשים עוד לנצל את כל ימי החופשה שלהם כתנאי לקבלת דמי אבטלה, ויש להם את האפשרות לבחור כיצד ומתי לנצל את ימי החופשה שלהם כראות עיניהם".

אילו הקלות נוספות נעשו במסגרת דמי האבטלה?
"הקלות נוספות הן קיצור תקופת הזכאות הנדרשת ל-6 חודשי עבודה במקום 18 חודשים ותוספת ימי אבטלה למי שמיצו את ימי הזכאות בתקופת הקורונה. כמו כן, המתווה נותן מענה גם לעובדים מעל גיל 67 שיצאו לחל"ת. לפי החוק עובדים אלה אינם זכאים לדמי אבטלה לכאורה, אולם הוחלט כי עובדים מעל גיל 67, שייצאו לחל"ת בתקופת המלחמה יקבלו מענק בדומה למענקים שקיבלו מביטוח לאומי בתקופת הקורונה.
בנוסף, תקופת החל"ת לא תבוא במסגרת ימי ההגנה של אישה החוזרת מחופשת לידה". 

ואילו עלויות יישא המעסיק?
"העלות היחידה שיישא המעסיק הוא דמי ביטוח לאומי, אותם הוא מחויב לשלם כאמור עבור החודשיים הראשונים. לאחר חודשיים על העובד לשלם בעצמו דמי ביטוח לאומי".