המערכת הבנקאית דוחה בשבועיים (לסוף נובמבר) את פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השלישי של 2023. הדוחות, שמסורתית אמורים היו להתפרסם היום או מחר, יידחו כאמור לסוף החודש. יוצא דופן הוא בנק הפועלים, בניהולו של דב קוטלר, שיפרסם את דוחות הרבעון כבר ביום חמישי הקרוב.

השפעות המלחמה נמשכות: ירידה דרמטית בהוצאות כרטיסי האשראי
"חיים בלה בלה לנד": הביקורת הזועמת נגד ניהול האוצר במלחמה

בנק דיסקונט אישר שיפרסם את הדוחות ב־27 בנובמבר, בנק מזרחי טפחות ב־30 בנובמבר והבנק הבינלאומי אישר שהפרסום יהיה במועד דומה. ואילו מבנק לאומי לא נמסר העיתוי המדויק לפרסום, אך זה לא יקרה השבוע.

הדחייה נועדה לאפשר לבנקאים לשקף ככל הניתן כבר בדוחות הרבעון השלישי את השלכות המלחמה על המצב העסקי, אף שזו פרצה ב־7 באוקטובר, ומבחינה חשבונאית אמורה להיות מיוחסת לרבעון הרביעי והאחרון של 2023.

דב קוטלר (צילום: גדי דגון)
דב קוטלר (צילום: גדי דגון)


בדוחות הקרובים תהיה התייחסות נרחבת לאירועי המלחמה ולהשפעתם המשמעותית על היקפי ההפרשות לחובות בעייתיים בכל גזרות הפעילות העסקית. מדובר בראש ובראשונה בהפרשות לענף הנדל"ן (במיוחד בלאומי), שנקלע להאטה חמורה ועצירה כמעט מוחלטת במכירות. החשש הוא שהתמשכות המלחמה תביא לקריסת קבלנים בענף הבנייה, שאורך הנשימה הפיננסי שלהם מוגבל.

על פי נתוני בנק ישראל, היקף המשכנתאות שנלקחו באוקטובר צנח ב־25% לעומת אוקטובר 2022 והסתכם ב־4.55 מיליארד שקל. פגיעה אפשרית צפויה בדוחות מזרחי טפחות, שהוא הבנק החשוף ביותר לענף המשכנתאות.

בעיה קשה נוספת תהיה עם עסקים קטנים שמימנו את עצמם בריבית גבוהה (כ־8% לשנה). עיקר הבעיה בהקשר זה רובצת לפתחם של בנקים כמו הפועלים ודיסקונט (שיספגו ירידה ברווחיות חברת הבת ויזה כאל). הגעת הפיצוי מהמדינה עלולה להימשך שבועות, ועד אז העסקים עלולים להיחנק, למרות מימון גישור שהוצע על ידי בנקים כמו הפועלים.

גם משקי הבית במצב רע. 350 אלף מגויסים למילואים יתקשו בתשלומי האוברדרפט השוטפים למרות תוכניות הסיוע הבנקאיות הנדיבות.
מעבר לכל אלה מרחפים עדיין סימני שאלה מקרו־כלכליים על גובה הגירעון, היקף הירידה בצמיחה, הוצאות המלחמה והחשש, לנוכח כל אלה, מהורדת דירוג האשראי. ועדיין, למרות הכל לא נשקפת סכנה ליציבות הבנקים, הנהנים מעודפי הון גבוהים.

אתמול ביקש בנק ישראל מהבנקים לבחון את מדיניות חלוקת הדיווידנד במזומן. רווח בהיקף של 7.5 מיליארד שקל שנרשם ברבעון השני אפשר חלוקת דיווידנד במזומן בהיקף שיא של 2.6 מיליארד שקל.

נראה שהבנקים, למעט אולי מזרחי טפחות והבינלאומי, יעצרו לחלוטין את חלוקת הדיווידנד עד להתבהרות העניינים בעקבות המלחמה. כאמור, הראשון לעשות זאת יהיה בנק הפועלים, שיפרסם את הדוחות ביום חמישי הקרוב, ואולי ידווח עוד קודם לכן על שינוי המדיניות.