מאז פרוץ המלחמה בעזה, נפגע ענף החקלאות בצורה משמעותית מאוד, אך בזמן שמרבית תשומת הלב הולכת ליישובי עוטף עזה, שספגו כמובן מכה קשה, הן באבדות בנפש והן באבדן יבול שלא טופל, מסתבר שגם ביישובי אזור הערבה בדרום הארץ סובלים החקלאים ממצוקה גדולה.

חקלאי אזור הערבה התיכונה, חווים בתקופה זו, אתגר גדול בתחום החקלאות, כאשר החוסר בידיים עובדות עומד על כ-500 עובדים, לאחר שרבים מהעובדים הזרים, בעיקר מתאילנד, עזבו למדינתם עקב המלחמה. 

הוועדה החקלאית במועצה אזורית הערבה התיכונה, הקימה חמ"ל עובדים ייעודי לנושא זה וכעת ממשיכים גורמים במועצה האזורית, יחד עם ראשי הישובים, לפעול גם במסגרת ההתארגנות החקלאית המשותפת (בשיתוף המועצות האזוריות חבל אילות, רמת נגב ותמר) לסיוע בגיוס כוח אדם לחקלאים. במקביל ובכפוף להחלטות ואישורי הממשלה, פועלים בערבה גם בגיוס עובדים זרים ממדינות נוספות, גיוס מתנדבים, סטודנטים לחקלאות ממדינות זרות (משתלמים) והכשרת עובדים ישראלים.

כחלק מהמאמץ לגיוס עובדים ועזרה לענף החקלאים באזור, נפתח בשבועיים האחרונים חמ"ל עובדים נוסף, בשיתוף פעולה עם עמותות חינוכיות באזור, כאלה שחרתו על דגלן את ערך עבודת האדמה, החקלאות והמולדת, דוגמת "אדם ואדמה מבית השומר החדש", "רוח ערבה" ו"עבודה עברית", ואנו פועלים בגיוס מתנדבים רבים.

משרד הפנים פרסם לאחרונה את הנוהל המקוצר להבאת עובדים זרים, על מנת לסייע לחקלאים (בשגרה הליך זה ארך כחצי שנה וכעת בנוהל מזורז של שבועות ספורים, ר"ב), כאשר במקביל המדינה חתמה על הסכם להבאת עובדים מסרי לנקה, ובקרוב אמורים להגיע עובדים גם מאפריקה. כמו כן, הגעת העובדים תתאפשר גם ממדינות שאין להן הסכמי עבודה עם מדינת ישראל. 

מבדיקה של 'מעריב' מתברר כי בשלב זה צפויה להגיע באמצע חודש נובמבר, קבוצה של 200 עובדים זרים מנפאל, קבוצה של כ-110 משתלמים חדשים מקניה, שצפויים לנחות בישראל כבר בשבועיים הקרובים ובנוסף אליהם כאמור מאות עובדים מסרי לנקה שקיבלו אישורים דרך חברות עובדים לחקלאות בערבה.

נוסף לכך, כחלק מהמאמץ לגייס עובדים בשיתוף פעולה עם משרד החוץ, הופק סרטון הסברה, שחלקים ממנו צולמו בערבה. הסרטון פונה לעובדים הזרים ובעיקר להוריהם אשר בתאילנד והוא נועד להרגיע ולספר על הערבה, מיקומה והעובדה כי לאורך ימי המלחמה הערבה היא אזור ירוק ובטוח, בו מותרת כל פעילות באופן חופשי. הסרטון הופץ בקרב החקלאים ומהם לעובדים התאילנדים ולהוריהם. 

במועצה אזורית הערבה התיכונה 7 ישובים, 5 מהם חקלאיים. כ- 65% מתושבי הערבה התיכונה מתפרנסים מחקלאות. בכ-600 חלקות חקלאיות, המשתרעות על פני 340 אלף דונם- כ- 22,000 דונם ירקות, כ- 11,000 דונם מטעים וכ- 600 דונם פרחים. 

ענף הפלפל הינו עדיין הדומיננטי בגידולי הירקות בערבה ומשתרע על שטח של כ- 8,000 דונם. כמו גם, האבטיח (כ- 5,000 דונם) והמלון (כ- 3,500 דונם). מלבד הגידולים המסורתיים המזוהים עם הערבה התיכונה, מרחיבים חקלאי הערבה את מגוון הרכב הגידולים, בתמיכת מועצה אזורית הערבה התיכונה, ובעזרת מחקרי מו"פ ערבה תיכונה וצפונית-תמר בתמיכת משרד החקלאות וקק"ל, המתמקדים בשיטות גידול באקלים קיצוני ומחסור במים ופיתוח גידולים וזנים חדשים, לצד בחינת השוק, בסיוע של הוועדה החקלאית במועצה. כך התייצב שוק של גידולים נוספים, ביניהם החציל (כ-900 דונם), גידול תבלינים וגידול עלים (כ- 1,300 דונם), עגבניות מזנים שונים (כ -1,200 דונם), קישוא (כ- 400 דונם), בצל (כ- 450 דונם), דלעת (כ- 440 דונם), מלפפון (כ- 250 דונם), וכ- 950 דונם של גידולי ירקות נוספים (ארטישוק, בצל ירוק, דלורית, מגוון כרוביים, שום, אספרגוס ותירס).

מתנדבים ישראלים שמעוניינים להצטרף - לפרטים ניתן ליצור קשר עם:

▪️אורי בראל, מנהל עבודה עברית בנייד: 052-8666225

▪️גליה קפ, מנהלת מרכז צעירים בנייד: 052-4128358

▪️מור ממן, חמ"ל עובדים בנייד: 050-2348582

▪️צופיה "אדם ואדמה מבית השומר החדש" בנייד: 058-6248898