מבקר המדינה מתניהו אנגלמן יפרסם במהלך דצמבר דוח ביקורת מקיף על כשלי הטיפול בעורף. הדוח יפורסם בזמן אמת ובעיצומה של המלחמה. פרטים על הצפוי בדוח נחשפו במהלך החודשיים האחרונים בביקורים של המבקר בשטח, ובמכתבים ששוגרו לשרים ולראש הממשלה בנימין נתניהו.

הריבית במשק ללא שינוי: הוצאות המלחמה יגיעו ל-160 מיליארד שקל
אישור התקציב: גולדקנופף מפחיד את נתניהו יותר מאשר החמאס

בסוף אוקטובר ביקר אנגלמן אצל המפונים בטבריה ובעמק הירדן וסיכם: "הממשלה נכשלה בטיפול בעורף. היעדר תוכנית כלכלית ומינוי פרויקטור, זה כשל הפוגע באזרחים".

התובנה העיקרית מהביקורים הייתה שהשרים חייבים לצאת מיד לשטח. 250 אלף מפונים עדיין לא חזרו לבתיהם. את תוכניות הפינוי הקודמות זרקו לפח והתחילו הכל מההתחלה. לשדרות ולקריית שמונה כלל לא היו תוכניות פינוי בנמצא.

לתושבי קריית שמונה הבטיחו שיפנו אותם לבתי ספר בתל אביב בעת שהלימודים התקיימו שם עדיין. בביקור באילת התברר שמפונים היו צריכים לגייס תרומות כדי לשכור אוטובוס ולצאת להלוויות במרכז הארץ.

נוצרה בעיה קשה של תקצוב הרשויות המטפלות ישירות באזרחים. לאילת נוספו 60 אלף מפונים ומספר התושבים הוכפל. ב־13 בנובמבר פנה המבקר במכתב חריג לראש הממשלה.

הוא פירט את הכשלים והליקויים בהיערכות לטיפול בעורף: "אין הצדקה להתעוררות המאוחרת של הממשלה לטיפול בעורף. הביקורת תהפוך כל אבן כדי להגיע לחקר האמת ולהצביע על האחריות של הדרגים".

בהמשך המכתב חזר ומנה את כל הליקויים, כמו היעדר תוכנית סיוע כלכלית בזמן אמת, ליקויים בטיפול במפונים בבתי מלון, תוכניות פינוי לקויות של אזרחים בזמן חירום, החוסר בנציגות ממשלתית ביישובים שנפגעו, בעיות בתקצוב ברשויות מקומיות ועוד.

התייחסות נוספת תהיה לקונפליקט המובנה בין בכירי האוצר לדרג הפוליטי, שבעתות שגרה הוא בריא אבל בחירום פוגע באחדות השורות ובאזרחים. יומלץ להכין תוכנית מגירה של האוצר לסיוע בשעת חירום. יהיה צורך בהסדרה מחודשת של האזורים הזכאים לפיצוי לפי מרחק גיאוגרפי.

כדי לחסוך את חוסר הוודאות האזרחי, יומלץ למנות דובר מיוחד מטעם האוצר, שיבהיר בכל יום את זכויות האזרחים שנפגעו ואת לוחות הזמנים לטיפול בהם.

כאמור, הדוח יתייחס אך ורק לכשלי הטיפול בעורף. בנוגע לכשלים של הצד הצבאי במערכת הביטחון, מתכוונים להמתין עד לסוף המלחמה, למעט כשלי הטיפול בכיתות הכוננות.

בתגובה לפנייתי אישרו במשרד המבקר את הכוונה לביצוע ביקורת, אבל סירבו להוסיף פרטים ואמרו: "לא נמתין עם הביקורת בנושא הטיפול בעורף עד לגמר המלחמה. אבל למרות הכשל המשמעותי בנושא הביטחוני, נמתין עם הדוח על מערכת הביטחון וכרגע ניתן לצה"ל לנצח".