מערך המשפחתונים המפוקחים בישראל זועק לעזרה: לגננות המטפלות, בייחוד ביישובי קווי העימות שפונו מתושביהם, אין מענה להפסדים בשכרן בחודש נובמבר, בשל החרגתן ממתווה הפיצוי לעסקים של האוצר - וזאת בגלל מעמדן המיוחד כמי שמסובסדות בשגרה על ידי המדינה.

"טראומה שלא הכרנו": בית הספר לפסיכותרפיה מעניק תמיכה למטפלים
בעקבות המלחמה: עשרות דיירי הוסטל לאוטיסטים בוגרים בשדרות פונו לרמלה

בארגון כוח לעובדים, המאגד את בעלות המשפחתונים, מזהירים כי ללא פיצוי נגיש ומוסדר, עלולות רבות מהן לצבור כבר החודש גירעון של אלפי שקלים. זאת ועוד, ביום חמישי האחרון קיבלו מטפלות הודעה כי גם כספי הסבסוד הממשלתי על חודש נובמבר לא יועברו במלואם.

מי מהן שלא פתחה את הגן, כי לא היה לה ממ"ד תקין למשל, לא מקבלת את כספי הסבסוד עבור הימים שהגן היה סגור בעל כורחה. היחידות שיקבלו פיצוי הן מטפלות בילדים בסיכון שמקבלות תשלום ממשרד הרווחה, ואפילו הן לא יקבלו פיצוי מלא על ימים שבהם המסגרת הייתה סגורה בשל המלחמה.

איגוד מטפלות המשפחתונים בכוח לעובדים פנה למשרד העבודה שאחראי על המסגרות המפוקחות, בדרישה למתווה פיצויים מלא למטפלות ולעובדות מעונות היום. "משרד העבודה הקצה סכום לפיצוי רק עבור מספר מוגבל של ילדי משפחתונים ומעונות יום,אבל לצערנו מאות מטפלות עדיין לא מורשות לפתוח את המשפחתון - בין אם לאור מגורים באזורים אדומים ובין אם בשל היעדר ממ"ד.

לכל אותן מטפלות טרם ניתן מענה פיצוי", אומרים באיגוד, ומדגישים כי למטפלות אין אפשרות להגיש בקשה לפיצוי מרשות המסים בשל היותן פטורות ממע"מ, כשמשרד האוצר אינו מביא בחשבון את מעמדן הייחודי.

נינט ששון, מטפלת מבאר שבע, אומרת ל"מעריב": "לא ייתכן שבכל משבר לאומי אנחנו נופלות בין הכיסאות. במקביל לחרדה הכללית והדאגה לבני המשפחה בחזית, אנו מצויות בחרדה לפרנסתנו לנוכח השתיקה הרועמת של המדינה. רוב המטפלות ובני משפחותיהן נשענות על השכר הזה, ובלעדיו מגיעות כמעט לפת לחם".

נועה שאואר, ראש ענף הגיל הרך בכוח לעובדים, אומרת ל"מעריב": "אופן התעסוקה הבעייתי של המטפלות, שאותו יצרה המדינה, מביא לכך שבעיצומו של משבר נותרות מטפלות רבות, רובן מהפריפריה הכלכלית־גיאוגרפית בישראל, ללא מענה. על המדינה למצוא פתרון לפיצוי הולם ונגיש על ההפסדים בעקבות המלחמה".

ממשרד העבודה נמסר ל"מעריב" בתגובה: "אנו פועלים מול משרד האוצר כדי לתת ביטוי לכלל המסגרות במתווה הפיצוי, אולם ההחלטה בנושא טרם התקבלה".