אחד הפתגמים הנפוצים בארה"ב מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת הוא ש"אין ארוחות חינם" (באנגלית: there is no such thing as a free lunch). כל בר דעת יודע שעבור תמורה כלשהי עליו לשאת בתשלום. על פי רוב, דווקא מה שבחינם ובזול מסתבר בדיעבד כיקר ביותר. 

עולם ההשקעות אינו יוצא מן הכלל. כל משקיע בר דעת יודע כי עליו לשלם מחיר כלשהו על מנת שהשקעתו אכן תישא פירות. על פי רוב, משקיעים מוכנים לשלם את מחיר הייעוץ עם יועץ ומנהל השקעות בעל רישיון.  

משקיעים אלו מוכנים כמובן להשקיע גם ברכישת וקריאת ספרים וכתבי עת פיננסיים שיעשירו את הידע הנדרש לניהול השקעות חכם. אך במקרים רבים מפספסים את המחיר המשמעותי ביותר שעל כל משקיע להיות מוכן לשלם - מחיר הכניסה להשקעה.

מחיר הכניסה להשקעה

בבואנו לרכוש יחידת השקעה (מניה, דירה, קרקע וכיוצ"ב) אנו נוטים לבחון את כדאיות ההשקעה באמצעות השוואת מחיר הכניסה להשקעה למחיר הריאלי של יחידת השקעה זו. כאשר המטרה המרכזית היא לרכוש את יחידת ההשקעה באפסייד משמעותי ככל הניתן. לחילופין, נחפש השקעה בעלת פוטנציאל גבוה במיוחד להשבחה בפרק זמן קצר יחסית. אך לחישוב יש לצרף מרכיב משמעותי נוסף.

על מנת שההשקעה אכן תניב לנו רווחים, עלינו להיות מוכנים לשלם את מחיר הסיכונים שההשקעה אליו ניכנס חשופה להם. ללא מוכנות זו, סביר מאוד שנסיים את הסיבוב הזה (והבאים אחריו) בהפסד משמעותי. לכל השקעה ישנם סיכונים, ואם מציעים לכם אחת שאין בה כאלו - מדובר בהונאה.  

השקעה במניות - חושפת אתכם לא רק לסיכונים שהחברה בה תשקיעו חשופה להם, אלא גם ובעיקר לסיכון התנודתיות הגבוהה שמאפיינת את שוק ההון. אם לא תהיו מוכנים לשלם את מחיר התנודתיות, כנראה תרכשו את המניות ביוקר (לאחר שזינקו ותרצו להצטרף לנהנים מהחגיגה) ותמכרו אותן בשפל (מחשש להעמקת ההפסדים). מה שאין כן, אם תהיו מוכנים לשלם את מחיר התנודתיות ולא תיבהלו מהפסדי הון משמעותיים "על הנייר". בהנחה שמדובר בחברה איכותית כמובן, שמנייתה נפגעה בגלל "מר שוק".

השקעה אלטרנטיבית - חושפת אתכם להקפאת הנזילות של הנכסים הפיננסיים שלכם, והיא גם שקופה פחות. אם לא תהיו מוכנים לשלם את מחיר אובדן הנזילות ותזדקקו לכספכם בהתראה קצרה, ייתכן מאוד שתיאלצו להיפרד מחלק משמעותי מהסכום שהשקעתם ולכל הפחות מתשואת ההשקעה.

השקעת נדל"ן - חושפת אתכם לסיכוני ריבית, אובדן נזילות ופיזור סיכונים מינימלי עד אפסי. פגיעה משמעותית בנכס או בסביבתו עשויה למחוק את כל ההשקעה, למרות שהיא נראית בטוחה ביותר.

השקעה בפיקדון בנקאי - חושפת אתכם לתשואה ריאלית שלילית, אובדן נזילות ומחיקת ההשקעה כולה ככל והבנק קורס (שכן החוק הישראלי קובע שכספי הפיקדונות הם חלק מנכסי הבנק, והמפקיד אינו נושה כלל).

מחירים אלו אינם מהווים קנס על אי-יכולתכם לנהל את כספכם כנדרש, אלא מהווים מחיר כניסה. משקיע שיודע לשקלל מחירים אלו כחלק מתנאי הכניסה להשקעה, יידע לבחור נכון יותר את אפיקי ודרכי ההשקעה שלו - וכמובן יידע להתנהל נכון במקרי הקיצון הללו וכך ימקסם את פירות השקעתו.

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.