"כשהמלחמה תסתיים, צפוי גל של פשיטות רגל ובקשות להליכי חדלות פירעון. כרגע ההליכים המשפטיים מוקפאים במרביתם, ומה שמטופל הוא רק מה שהיה בצנרת". כך אומר עו"ד אורי גאון, שותף בכיר במשרד ב. לוינבוק, המתמחה בהליכים משפטיים לצד המערכת הבנקאית.

בעלות של 350 מיליון שקלים: ההשקעה של רשת מלונות דן בתחום האנרגיה הירוקה
אין ארוחות חינם: זו הסיבה להפסדים של רוב המשקיעים

לדבריו, "המלחמה האיצה את הקשיים כי פתאום לבעל עסקים אין איך להתגלגל וזה לא רק בצפון אלא בכל הארץ. הענף הבעיתי ביותר ללא ספק הוא ענף הקבלנות, בניין וייזום קרקעות. הם חוו במהלך מחצית 2023 ירידה חדה בהיקף הפעילות בגלל הקיפאון בשוק והם הראשונים להיפגע".

גאון: "לאור כל אלה, מתווה הסיוע של האוצר (שהוארך בימים אלה - י"ש) הוא כמו פלסטר להתקף לב. עסק שהמחזור שלו ירד ב־22% ולא ב־25% לא יקבל שום פיצוי. לפעמים מדובר בכל הרווח השולי כאשר זהו עסק קטן. מוזר שאין שום יוזמות של האוצר לעידוד המשק".

בתשובה לשאלה מה ניתן לעשות בסוגיה, אומר עו"ד גאון כי "מדוע האוצר לא יזם את הרעיון לשלוח חבר'ה כדי לעזור לחקלאים תמורת מלגה? מדוע צריך היה לחכות ליוזמה של בנק לאומי? כשאתה עסוק בחלוקת כספים קואליציוניים, אתה לא באמת חושב על אלה שבאמת צריכים את הכסף".

"הלוואות בערבות מדינה זה קשקוש. כדי לקבל את הכסף מהחשב הכללי צריך היה לעבור שבעה מדורי גיהינום. תחילה צריך היה למצות את ההליכים המשפטיים כנגד החייבים. היו מקרים שהגענו לאחר מכן לאוצר והטיפול נמשך 4־5 שנים".

"אם למדינה יש כסף, אזי תזרימו אותו. למה להשתמש בבנקים שלוקחים על עצמם את הסיכון ולאחר מכן לגרור אותם? הבנקים צריכים להוכיח שמיצו את כל ההליכים כנגד החייב וזה לוקח שנים. אנשים לא מבינים שערבות מדינה אינה ערבות בנקאית וזה אבסורד".

עוד הוא אומר כי "אני מציע שהמדינה תקים קרן סיוע. אם הישיבות מקבלות בזמן מלחמה 100% מימון וזה נחשב לכסף קואליציוני, איך סיבה שלא להעביר את הכסף למגזר העסקי".

על התנהלות ההליכים המשפטיים בימים אלה בבתי משפט הוא מוסיף: "מרגע שהתחילה המלחמה והרפורמה ירדה מהפרק, האריך שר המשפטים את צו החירום וקבע שבבתי המשפט לא יתנהלו דיונים. אתה יודע מה המשמעות של דחיית דיונים בבתי משפט? לכך תוסיף את המחסור בשופטים שמתים לשפוט, אבל הטענה התורנית היא שחלק ממשמר בתי המשפט גויס למילואים. אז האם אי אפשר למלא את מקומם על ידי מתנדבים? זאת השפעה קטלנית על הכלכלה. אני לא מדבר על מקרים חדשים שנוצרו תוך כדי המלחמה אלא על תיקים קיימים".

הראיון המלא עם עו"ד אורי גאון מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב סופהשבוע"