שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת הכספים משה גפני מכשירים את הכספים הקואליציוניים באמצעות חוות דעת משפטיות, ועל רקע זה נדחו או קוצרו מספר דיונים בוועדת הכספים. ל"מעריב" נודע כי מדובר בין השאר בסכום של 255 מיליון שקל ליהודה ושומרון, 88 מיליון שקל לחטיבה להתיישבות וכמה מאות מיליוני שקלים המיועדים לחינוך החרדי. סך הכספים הקואליציוניים המיועדים לתקציב 2023 מסתכם ב־4.9 מיליארד שקל.

פורסמו שמותיהם של ארבעה חללי צה"ל; אזעקות בצפון הארץ
"נתניהו הבין שאין לו רוב": הקבינט לא הצביע על הכנסת הפועלים הפלסטינים

הצורך בחוות הדעת המשפטיות מוסבר בעובדה כי מדובר בכסף שאינו מיועד לצורכי המלחמה, ושחלוקתו נשללה גם על ידי הייעוץ המשפטי לממשלה. ועדת הכספים אמורה לשוב ולהתכנס היום לדיון בנושא. על הפרק עומדת בין היתר דחייה אפשרית של הדיון בתקציב 2024, שהיקפו נאמד ביותר מ־600 מיליארד שקל. שר האוצר כבר אמור היה להגיש את דוח ההפרשים ואת התוכנית המאזנת הפרשים אלה. ההפרשים (כלומר, המחסור בתקציב) נאמדים בעשרות מיליארדי שקלים.

משה גפני (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
משה גפני (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

מכיוון שאין אפשרות מעשית לקצץ בהוצאות משרד הממשלה, המקור יהיה הגדלת הגירעון בתקציב המדינה ליותר מ־5% מהתוצר ופתרון חלופי במקום העלאת מסים (מהלך המומלץ על ידי פקידי האוצר). סמטוריץ' מתלבט בינתיים כיצד לנהוג, ומבקש לדחות, בגלל אילוצים פוליטיים, את אישור תקציב 2024 לתאריך 1 במרץ.

מרכז האופוזיציה בוועדה, ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד), תקף בחריפות את ההחלטה לדחות את דיוני הוועדה ואת הטיפול בתקציב. לדבריו, שר האוצר נוקט סחבת על חשבון כל אלו שנפגעו מהמלחמה. הוא ציין כי "הקואליציה לא מפסיקה לבטל ולעכב את הדיונים, בניסיון נוסף להכשיר משפטית כספים קואליציוניים בהיקף של 5 מיליארד שקל".

עוד הוא הוסיף כי "ממשלת המחדל, שהביאה עלינו את אסון השבת השחורה 7.10.23, גוררת את אזרחי ישראל לאסון כלכלי רחב ממדים באמצעות דחיית אישור התקציב ל־1 במרץ. אני שוב קורא לכל חברי הקואליציה, כולל המחנה הממלכתי, לעשות הכל כדי לעצור את התקציב הרע, לבטל את הכספים הקואליציוניים ולסגור חמישה משרדים מיותרים".

בתוך כך, שר הכלכלה ניר ברקת הצליח לכופף את ידיו של שר האוצר, והודיע כי הגיע עם משרדו להסכמות על תוספת של 240 מיליון שקל לסיוע לעסקים בפריפריה וצמיחה במלחמה. בכך נוטרלה התנגדותו של ברקת לתקציב. "אנשי האוצר לא יורדים לשטח, לא בודקים איתנו את הצרכים ולא עוזרים לנו לעזור לבעלי עסקים קורסים", הדגיש.