"שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתעלם לחלוטין מהמשבר בענף הבנייה. כל הניסיונות שלנו להיפגש איתו עלו בתוהו". כך אומר ל"מעריב" נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו. הנשיא דיבר לאחר שהקבינט הכלכלי־חברתי בראשות סמוטריץ' מנע אפשרות להכנסת עשרות אלפי עובדי בנייה מהשטחים - בניגוד להמלצות מערכת הביטחון.

סרוגו הוסיף: "הענף נקלע לדרך עם אין מוצא. מחצית מאתרי הבנייה סגורים וחלקם פתוחים חלקית. התחלות הבנייה ירדו ב־20 אלף לרמה של 45 אלף בשנה. אני מבין את שיקולי הביטחון של שרי הממשלה, אבל אם הם לא מסוגלים להביא עובדים מהשטחים - מצדי שיביאו אותם מהירח".
היום תתקיים פגישה נוספת בין ראשי ענף הקבלנים להנהלת האוצר בראשות המנכ"ל שלומי הייזלר ואנשי אגף התקציבים. "אני לא מבין איך ייתכן ששר האוצר לא ישתתף בישיבה חשובה כזאת בשעה שענף הבנייה נמצא במשבר הכי גדול בתולדותיו", הוסיף סרוגו. "זה הזוי ומנותק. הענף על סף קריסה. השר בוחר להתעלם מהבעיות, או שאין לו פתרונות".

על פי הערכות בקרב הקבלנים, בענף הבנייה נוצר מחסור של כ־60 אלף עובדים. מחסור חמור קיים גם בענף החקלאות. על רקע זה שר העבודה יואב בן צור ושר החקלאות אבי דיכטר היו היחידים שתמכו בכניסת עובדים פלסטינים, אם כי בהצבעה המכריעה הם נמנעו. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שתומך בכניסת עובדים פלסטינים כהמלצות גורמי הביטחון - נכנע לסמוטריץ'. נראה שבקרוב תתקיים ישיבה נוספת של הקבינט הביטחוני, שם יצטרכו להחליט סופית על המדיניות.

עצירת הבנייה גורמת לבעיה תקציבית קשה. נשיא התאחדות הקבלנים מעריך על סמך חישוב שנעשה בהתאחדות כי ההכנסות ממיסוי נדל"ן יסתכמו ב־2023 ב־50 מיליארד שקל, בהשוואה ל־90 מיליארד שקל בשנת 2022. מאז פרוץ המלחמה נרשמה ירידה של 10 מיליארד שקל בהכנסות.

מדובר בין השאר במסי נדל"ן, היטלים מוניציפליים, מסי רכישה, היטלי השבחה, אגרות ומכירת קרקעות. בתוך כך, נודע ששר האוצר נסוג מהכוונה לאשר 250 מיליון שקל נוספים במסגרת כספים קואליציוניים להתנחלויות. בעקבות כך ועדת הכספים התכנסה אתמול כדי לאשר את התיקונים לתקציב 2023. סמוטריץ' עדיין לא ויתר לחלוטין, והוא מתכוון לבצע פניות ספציפיות לוועדת הכספים כדי לקבל את הכסף.