"ייתכן שתושבי מטולה והמפונים יישארו במלונות אפילו עוד שנה, למרות שאני לא מאמין שזה יקרה. הממשלה חייבת להגדיר מה המטרה בצפון כשם שהגדירה בדרום את מיטוט שלטון החמאס. לא אסכים שתהיה מדיניות לא ברורה, ועד אז לא נחזור". כך אומר נשיא המגזר העסקי דובי אמיתי, תושב מטולה ואל"ם במיל', שגויס מפתיחת המלחמה.

הוא מוסיף: "לא נקנה יותר סיפורים. המדינה הפרה את החוזה בין האזרחים למדינה. אני מרגיש שלא עושים מספיק ואם המצב לא ישתנה, אצא למלחמה. עם חיזבאללה מדברים לא בנימוס אלא בערבית. זאת השפה שהוא מבין".

לדבריו, "בכל הנוגע למלחמה בצפון, יש מכבסת מילים שמגיעה מכל הכיוונים ועדיין אני לא מבין לאן המדינה רוצה לקחת אותנו. אני חייל של המדינה. כל עוד לא יזרקו אותי מהצבא, אני ממלא פקודות. אבל המצב כפי שהוא היום, לא יכול להימשך. כיום אין שום עסקים שעובדים ואין תושבים. המושבה ריקה. מתוך 2,000 איש נותרו בה 20 אנשי כיתת כוננות. מטולה הפכה למוצב צבאי. אבי בן 90 לא יכול לחזור למטולה ועל כך אני מצר".

עוד אומר אמיתי: "לא מתחזקים את המטעים כי זאת סכנת נפשות. אני לא מוכן לסכן אנשים שייצאו לקטוף. מטולה מאוימת משלושה כיוונים. כל התושבים פונו למלונות בטבריה והשאלה מתי יחזרו היא מצוינת. אין בינתיים תשובה. זאת הבעיה שלי מול הממשלה".

לפי נתוני נשיאות המגזר העסקי הנחשפים לראשונה, הרכישות במשק ירדו בסוף אוקטובר לנקודת השפל הנמוכה ב־22% מהרמה של טרום המלחמה. בתחילת דצמבר, התחדשה מגמת הירידה בתגובה למצב הביטחוני.

בשל גיוסם של מאות אלפי חיילי מילואים והפסקת כניסתם של 120 אלף עובדים פלסטינים מיו"ש ומעזה, נטישה של אלפי עובדים זרים, ומעבר מפונים מאזור מגוריהם, תפקוד המשק נפגע קשות. בטווח הקצר, מדובר בפגיעה בתוצר של 3.1 מיליארד שקל בחודש. שלושת ענפי ההעסקה שנפגעו בעיקר הם הבנייה, החקלאות והתעשייה. אתגר התובלה הימית לישראל נוסף לכל אלה. עיקר מטעני יצוא וייבוא הסחורות, משונעים דרך הים.

האיום החות'י מאלץ כלי שיט המבקשים להגיע לישראל דרך הים האדום להקיף את כל יבשת אפריקה. פרט לעיכובים והתארכות זמני ההפלגה, המצב צפוי לייקר את פרמיות הביטוח ואת מחיר שינוע הסחורות.

מפרוץ המלחמה, 130 אלף תושבים פונו רשמית על ידי המדינה ולאלו התווספו 100 אלף תושבים שבחרו להתרחק מאזורי המלחמה. מספר העקורים מביתם הוא 230 אלף - 2.4% מהאוכלוסייה ולא היה לכך תקדים מקום המדינה.

הראיון המלא מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב סופהשבוע"