גל שחם, סמנכ"ל השילוח הבינלאומי בזכיינית 'UPS' בישראל, שוחח הבוקר (שני) עם ענת דוידוב ואודי סגל בתכניתם ב-103FM על ההשפעות של תקיפות החות'ים בים האדום על המסחר הימי ברחבי העולם. 

לא הלחץ לסיום המלחמה עד סוף השנה הוא מה שצריך להדאיג אותנו | יוסי אחימאיר

"אנחנו רואים את זה כאיזשהו גל צונאמי שהתחיל בבאב אל־מנדב ובאיזשהו שלב יגיע בצורה משמעותית יותר לארץ", הסביר בפתח דבריו. "מדובר באירוע גלובלי שגם אירופה תושפע ממנו. אצלנו, אנחנו בהחלט רואים עליות מחירים בנתיב המערבי שמגיע מאסיה לכיוון ישראל. חברות הודיעו כבר שחלק מהספינות שלהן מקיפות את יבשת אפריקה כדי להגיע לישראל, זו תוספת זמן ויש יותר עלויות לדלק, לצוותים. הצרכנים עוד לא מרגישים את זה יותר מדי, אבל הנחת העבודה היא שחברות הספנות יגלגלו את העלות הזאת". 

אתה יכול להעריך באחוזים בכמה בערך זה עלול להתייקר?
"בסביבות 50-40 אחוז עלייה במחירי ההפלגה ומחירי השילוח מאסיה לכיוון ישראל. אם המטען הוא זול אז יהיה לזה הרבה יותר משמעות על העלות הסופית לצרכן". 

הוא הסביר כי בשלב זה "צים ממשיכה לפעול. היא מקיפה כרגע את יבשת אפריקה, אבל היא ממשיכה לפעול. אני חושב שרוב חברות הספנות הודיעו כבר שהן הולכות לגלגל את המטען בנמלי שיכון באירופה ולהעביר את הסחורה עם פידרים (ספינה קטנה יותר) לישראל. מה שגם מייקר את עלויות ההפלגה. יש חברות שכבר הודיעו שהן מחכות לראות מה קורה. יש פה עלויות ביטוח יותר גבוהות, יש פה הרבה אירועים. לפי דעתי הצרכן הסופי עדיין לא מרגיש את זה, אבל זה מגיע".

מדינות יכולות להגיד לעצמן "לא צריך את ישראל". 
"אני לא מאמין. אנחנו לקוח קטן אבל מצוין וחברות אוהבות לעבוד איתנו. לא סתם כל החברות הגדולות בעולם מגיעות לישראל ונוגעות פה. יש פה אירוע של מלחמה, אבל שוב, מה שקורה בבאב אל־מנדב זה אירוע גלובלי לגמרי. כל העלויות הגבוהות יגיעו גם לאירופה מהר מאוד". 

כשנשאל האם הוא שומע מאנשי ספנות כי הם מעריכים שארה"ב תתקוף את החות'ים, השיב: "חד משמעית. לפי דעתי כבר יש הסכמה של גרמניה ובריטניה להיכנס לאירוע. זה רק עניין של זמן עד שיגיעו לפה ספינות של המדינות הרלוונטיות, כמו שהיה דרך אגב עם הסומלים. גם אז זה די פתר את האירוע ברגע שהגיעו לפה מדינות אחרות לאזור. אני מניח שזה יקרה מהר מאוד ואז זה אמור לפתור את האירוע". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm