הבנקים יוכלו לאפשר ללקוחות המעוניינים לסגור את האוברדרפט או להשתמש בכסף לצרכים אחרים, על חשבון הגדלת מסגרת הלוואת המשכנתה. מדובר בפתרון מצוין, במיוחד לאנשי מילואים ולבעלי עסקים קטנים שגויסו למלחמה ונותרו ללא מקורות הכנסה.

שופרסל קיימה אירוע "תורמים אורזים" בשיתוף עם ארגון לתת
הפתרון להצלת המשק? ביטול הטבות מס מיותרות ועידוד חקלאות ותעשייה | בלעדי

המפקח על הבנקים, דני חחיאשווילי, הודיע אתמול על הפעלת הוראת השעה ומתן הקלות נוספות להוראה הקיימת בתחום האשראי. תוקף ההנחיה החדשה הוא עד 31 במרץ 2024. במסגרת זאת תינתן אפשרות לקבלת אשראי נוסף בשעבוד דירת מגורים, על־ידי הגדלת שיעור המימון המרבי במשכנתאות, מ־50% כפי שהיה עד היום, ל־70% מערך הדירה.

דני חחיאשוילי (צילום: דוברות בנק ישראל)
דני חחיאשוילי (צילום: דוברות בנק ישראל)

התנאי הוא שסכום ההלוואה הנוסף (מעבר לשיעור מימון של 50%) לא יעלה על 200 אלף שקל. הכסף הנוסף יוכל לשמש למטרות נוספות כמו צמצום האוברדרפט, שימוש בכסף להוצאות רפואיות דחופות, מימון לימודים או לכל מטרה אחרת.

הנחיה נוספת נוגעת לאפשרות לייעוד הכסף לבניית ממ"ד, שהפך לצורך הכרחי בבתים רבים בעקבות המלחמה בעזה. על פי הנחיית המפקח, פטור מוחלט ממגבלות רגולטוריות (כדוגמת שיעור מימון, יחס החזר מהכנסה) למתן הלוואות של עד 200 אלף שקל עבור כסף המיועד לבניית ממ"ד. מדובר במקרה שבו היתר הבנייה ניתן בהליך מזורז שעליו הכריזו פיקוד העורף ומנהל התכנון.

המהלך יקל משמעותית על נטל הוצאות המימון של לקוחות הבנקים. על פי חישוב של התאחדות יועצי המשכנתאות, ההחזר החודשי בהלוואה מסחרית רגילה של 200 אלף שקל ל־5 שנים בריבית פריים +3.75%, (10% לשנה) עומד על 4,249 שקל בחודש. לעומת זאת, באותה הלוואה שהופכת למשכנתה ל־20 שנה בריבית של 6%, ההחזר עומד על 1,433 שקל - פער של כ־2,800 שקל בחודש.

מהתאחדות יועצי המשכנתאות נמסר: "אחרי חודשים של דיונים איתנו התקבלה החלטה שתסייע להקל על מחנק האשראי של משקי בית. עבור חלק ניכר מהאוכלוסייה, היכולת לאחד הלוואות בהלוואת משכנתה מעניקה מרווח נשימה ומייצרת אפשרות לסגור הלוואות קצרות טווח שנלקחו בריבית גבוהה. אנחנו מקווים שבסוף התהליך, בנק ישראל יאפשר להגיע גם ל־70% מימון משווי הנכס ללא מגבלות שונות, זאת מתוך הבנה של עומק המשבר והתמשכותו אל תוך 2024".