"אפשר להגיד על שר האוצר הרבה דברים, אבל אני חושב שהוא מבין בכלכלה. חבל שהוא בחר להתנהג אך ורק כמו פוליטיקאי וחושב רק על שרידות הממשלה והמפלגה שלו. בסוף זה לא עובד וממשלה כזאת לא תשרוד, לא בגלל המלחמה, אלא בגלל הכלכלה", כך אומר ל"מעריב" נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר.

גידול בהוצאות הביטחון ועלייה בריבית: כך תשפיע המלחמה על כלכלת ישראל
שופרסל קיימה אירוע "תורמים אורזים" בשיתוף עם ארגון לתת

לדבריו, "לא ניתן לקנות בכסף הישרדות בשלטון. אם לא יחליפו את הממשלה בגלל המלחמה, יחליפו אותה בגלל הכלכלה וזה יקרה מוקדם מהצפוי. אני אולי נאיבי, אבל בכל זאת מצפה להתעלם משיקולים פופוליסטיים. אם לא נעצור אנחנו דוהרים לתהום.

"יש גידול בהוצאות ובירידה בהכנסות, ולא משקיעים במנועי צמיחה. אני פוגש את אנשי סוכנויות דירוג האשראי הבינלאומיות, ומתוך אחריות לאומית מנסה להסביר מדוע ישראל היא חזקה. אתקשה הפעם לשכנע אותם שלא להוריד את הדירוג. הסוכנויות עלולות להוריד את ישראל בשתי מדרגות דירוג".

ד"ר תומר ממשיך ואומר: "אני מצפה מסמוטריץ' לראות את כלל טובת המשק. האחריות היא גם של ראש הממשלה שמינה אותו. סגירת עשרה משרדי ממשלה זה מחיר פוליטי כבד, אבל חייבים לגלות מנהיגות. איך אפשר לבקש מההסתדרות להיכנס מתחת לאלונקה אם הממשלה לא עושה את זה? דווקא בעניין זה אני מבין את יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד, שיש לי איתו הרבה מאוד מחלוקות בנושאים אחרים".

עוד אמר: "נתניהו מבין לאן כל זה הולך והוא האחראי למצב יותר משר האוצר. מדובר בהחלטות המונעות משיקולים אלקטורליים ותו לא. המחיר הכלכלי יהיה כבד ואנחנו הולכים ל'ברוך' שלא נוכל לשרוד אותו. כתוצאה מכך נתניהו לא יוכל להישאר בתפקיד".

על ההסבר להתנהגות ראש הממשלה הוא מוסיף: "לדעתי נתניהו לא מבין את הלכי הרוח בציבור. הוא קונה בינתיים זמן, אבל נרגיש את ההתרסקות בעוד כמה חודשים. אנחנו מדינה דמוקרטית וממשלה מחליפים בבחירות. אבל אם ימשיכו בדרך הזאת, קשה להאמין שהממשלה תשרוד עד הבחירות.

"אני מסתכל על 2024 ואני מודאג מאוד. יש חלקי תעשייה שחטפו נ"ט כמו תעשיות של ענף הבנייה. יש תקלה עם הקבלנים ולא מצילים את ענף הבנייה. תהיה ירידה במחצית מהיקף התחלות הבנייה, וזה ישפיע על כל התעשיות הנלוות בתחום המתכת והריהוט. בתחום התעשייה המצב רק ילך ויחריף ויש שורה של בעיות, במיוחד בתחום כוח האדם וההכשרה המקצועית, ואף אחד לא מטפל. לצערי אני לא רואה שינוי במצב".

הראיון המלא יפורסם מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"