ערים באזורי השפלה, המרכז והשרון חזרו לשגרה והפעילות העסקית בהן אף עולה על הממוצע מטרום פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר. כך עולה מנתוני שב"א, המפתחת ומנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי. לעומת זאת, בקרית שמונה ושדרות נרשמה צניחה חדה של 70% בפעילות, באילת חלה ירידה משמעותית של 30% וגם תל אביב, עם ירידה של 20%, מתקשה לחזור לשגרה בשבוע ה-11 של המלחמה.

בפריפריה סובלים, במרכז עסקים כרגיל: הערים שנפגעו הכי קשה במלחמה
סיוע הבנקים לא הועבר למילואימניקים: "נמצאים בחוסר ודאות לעתיד הכלכלי"

בשב"א ציינו, כי הנתונים הגיאוגרפיים של הפעילות העסקית מצביעים על כך שבערים שדרות וקרית שמונה, שעדיין מפונות מרוב תושביהן, קיימת ירידה חדה בפעילות העסקית, הנובעת מהיקף התושבים שרובם פונו ומסגירת חלק מהעסקים, שעדיין סגורים. ההוצאות בשדרת ובקרית שמונה נחתכו בהיקף של כ-70% גם במהלך השבוע ה-11 של המלחמה (בין ה-17 ל-23 בינואר).

אילת ספגה פגיעה כלכלית משמעותית ולמרות שהצריכה בעיר מצויה במגמת שיפור, גם בשבוע ה-11 חלה ירידה של 30% בפעילות העסקית, על רקע הפיכתה לעיר מפונים ולא עיר נופשים. תל אביב רשמה בשבוע האחרון הוצאות נמוכות והציגה ירידה של 20% בפעילות העסקית. בירושלים נרשמה ירידה מתונה יותר, בשיעור של 6%, בשבוע ה-11 למלחמה, לעומ היקף הרכישות הממוצע מתחילת שנת 2023.

פגיעה ישירה בקרית שמונה (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

"ניתוח ההוצאות על בסיס גיאוגרפי מאפשר להבין שהחרה לשגרה בצל המשך המלחמה היא לא נחלת כל מדינת ישראל, אלא מתמקדת באזור המרכז, השרון והשפלה", ציינה סמנכ"לית שיווק, פיתוח עסקי ומכירות בשב"א, טלי הולנברג – "שדרות וקריית שמונה ממשיכות להיות הערים שבהן ההוצאות נחתכו הכי עמוק. מדובר בתוצאה שהיא שילוב בין היק התושבים המפונים והעסקים שנותרו סגורים".

לדבריה, אילת שהפכה מתחילת המלחמה לעיר מפונים, התאוששה מעט במהלך השבוע של חנוכה וככל הנראה הדבר קשור בכך שהמדינה החלה לפנות חלק מבתי המלון בעיר ובכך מתאפשר ליותר נופשים שמבקשים להתרענן להגיע אליה.

עם זאת, ההוצאות באילת עדיין נמוכות בהיקף של כ-30% מבשגרה. עוד היא ציינה, כי בתל אביב-יפו עדיין קיימת השפעה משמעותית של המלחמה וההוצאות בה נמוכות בהיקף של 20% מהממוצע בנת 2023.

"מדובר בשילוב של מספר גורמים וביניהם היעדר תיירות חוץ, העיכוב בפתיחת שנת הלימודים האקדמית והחזרה החלקית לעבודה מהמשרדים על רקע גיוס המילואים והמשך הירי לאזור המרכז", היא העריכה.