ענקית הפינטק אירוולקס (Airwallex), שהשיקה פעילות בישראל במאי השנה, פרסמה תוצאות של סקר עולמי חדש שחושף זינוק בביקוש לשירותים פיננסיים מבוססי ענן, כאשר למעלה מ-80% מהעסקים הקטנים והבינוניים שוקלים לעבור מבנקים מסורתיים לגופים אחרים עבור צורכי התשלומים שלהם.

הדוח, אותו הכינו במשותף איירוולקס וחברת הייעוץ Edgar, Dunn & Company, חושף את נקודות הכאב העיקריות של עסקים קטנים ובינוניים בנוגע לשירותים פיננסיים, המגבילות את יכולתם לפעול ולצמוח בשוק הגלובלי. 

המחקר הוזמן על ידי איירוולקס ובוצע על ידי חברת הייעוץ במהלך הרבעון השלישי של 2023. התובנות הופקו מסקר עולמי שכלל 1,000 עסקים קטנים ובינוניים בארה"ב, בריטניה, סין, אוסטרליה וסינגפור וכן מראיונות עם ספקים מובילים של פלטפורמות תוכנה.

הנתונים מראים ש-82% מהעסקים הקטנים והבינוניים ברחבי העולם (86% בבריטניה ובארה"ב) חשים שבנקים מתעלמים מהם והיו מעוניינים להחליף את ספק שירותי הבנקאות שלהם אם פלטפורמת התוכנה או השוק המקוון שלהם יציעו חלופה דומה למה שמספק הבנק. השירותים שעסקים קטנים ובינוניים מוכנים להשתמש בהם כוללים גביה וביצוע של תשלומים בינלאומיים, חשבונות בנק עסקיים, המרת מט"ח ושירותי אוצר (treasury). 

עסקים קטנים ובינוניים נתקלים בכמה מוקדים של חוסר יעילות כשהם מקבלים תשלומים מחו"ל – מוקדים דוגמת זמנים ארוכים לעיבוד ולהסדרת תשלומים (45%), נושא שבולט במיוחד בסינגפור ובאוסטרליה (52%). הבעיה השנייה אותה מציינים עסקים היא המרות כפויות של מטבעות שמובילות לעמלות המרה גבוהות (41%), סוגיה אותה חשים במיוחד עסקים קטנים ובינוניים בריטיים (45%). 

בממוצע, 81% מהעסקים הקטנים והבינוניים בעולם מתבססים על בנקים מסורתיים עבור שירותים פיננסיים, אך באופן היסטורי, מוסדות אלה מתעלמים מהצרכים הייחודיים של עסקים קטנים ובינוניים בענפים מסוימים ומציעים להם מוצרים סטנדרטיים ולא-מתאימים. מערכות תשלום לא יעילות גורמות לבעיות של תזרים מזומנים עם השפעה מזיקה במיוחד על עסקים אלה. זו הסיבה ש-77% מהעסקים הקטנים והבינוניים בעולם לא החליטו בנוגע למעבר לספק חדש של פתרונות תשלומים או לחילופין שוקלים לעבור לספק חדש כזה.

אור ליבן, מנכ"ל Airwallex בישראל והמזרח התיכון, אמר: "עסקים קטנים ובינוניים דיגיטליים צריכים מערכת תשלומים בינלאומית הפועלת באופן זריז וחלק כדי לממש את שאיפותיהם לצמיחה גלובלית. המחקר שלנו מדגיש שעסקים אלה חושבים שהבנקים המסורתיים משתרכים מאחור מכיוון שהם לא מציעים את הפתרונות הפיננסיים ההכרחיים כדי לתמוך בצמיחה זו. בניגוד לכך, המחקר שלנו מראה שפלטפורמות כמו איירוולקס מתמודדות היטב עם אתגר כזה, מכיוון שיש להן כלים ויכולות טכנולוגיות מתקדמות והבנה עמוקה של צורכי הלקוחות שלהם בעת התרחבות לשוק הגלובלי.

ליבן סיכם: "נתוני השוק ממשיכים להדגים את ההשפעה החיובית שיש לפתרונות פיננסיים מוטמעים (embedded finance) על הערך והשווי של חברות SaaS (תוכנה כשירות – Software as a Service). ההזדמנויות שפתרונות פיננסיים מוטמעים מאפשרים לחברות SaaS הן אדירות. הן יוצרות חוויה משופרת עבור לקוחות ובו בזמן מייצרות לעסקים תזרים הכנסות חדש".

Airwallex נוסדה בשנת 2015 במלבורן, אוסטרליה, והיא אחת החברות בעלות קצב הצמיחה המהיר ביותר בעולם בתחום התשלומים הגלובליים והטכנולוגיה הפיננסית. שווי החברה הוא 5.6 מיליארד דולר והיא גייסה יותר מ-900 מיליון דולר מכמה מחברות ההשקעה המובילות בעולם, ביניהן Sequoia, DST Global, Greenoaks Capital, Salesforce Ventures, Lone Pine Capital ו-i Ventures1835 (ANZ Bank). המחזור הגלובלי של החברה הוכפל משנה לשנה והיא עיבדה טרנזקציות בהיקף שנתי של 50 מיליארד דולר. Airwallex מעסיקה 1,400 עובדים ב-20 משרדים ברחבי העולם ובכוונתה להמשיך לגייס עובדים נוספים בישראל ובמזרח התיכון.