היום, ה־2 לינואר, הוא היום בו מציינים בעולם את יום המדע הבדיוני הבינלאומי. גם מי שלא חובב את הז'אנר הזה, חייב להודות שעל־מנת להציץ אל העתיד יש לקנות כרטיס קולנוע, חיבור לנטפליקס או אפילו מנוי לספרייה שבה קיימת קטגוריית ספרי מדע בדיוני.

בואו נודה על האמת, איפה גילינו לראשונה את הוידיאו צ'אט? את המסך השטוח? את המסך המפוצל? את הפרסומות המטורגטות? את המל"טים? את הרובוטים המנתחים והלוחמים; ואפילו את המכוניות החשמליות, את אלו האוטונומיות ואת אלו שירחפו בעתיד הקרוב מעל לראשנו.

כן. נכון. כל אלו כבר הופיעו בספרי, סרטי וסדרות מדע בדיוני (רשימה חלקית: אודיסיאה בחלל; בחזרה לעתיד; דו"ח מיוחד ומסע בין כוכבים). חלקם כבר בשנות השישים וחלקם בשנות השמונים והאלפיים. אין יום טוב יותר מיום המדע הבדיוני כדי לדבר עליו ועל השקעות בחדשנות טכנולוגית.

השקעה היא בדרך כלל אירוע צופה פני עתיד. לעיתים מדובר בעתיד קרוב ולעיתים עתיד רחוק עד רחוק מאוד. כל יזם או משקיע יודע שההשקעות החכמות והמסוכנות ביותר, הן שני צדדים של אותו מטבע. כלומר, ככל שההשקעה חכמה יותר, היא עשויה להיות מסוכנת יותר. כגודל הסיכוי – גודל הסיכון.

משקיע צריך שתהיה לו יכולת לראות את הנולד. ראיית פני הנולד היא חלק מהיכולת להשקיע את הכסף במקומות הנכונים. אין ספק שטכנולוגיה היא התשובה להתקדמות האנושית ואין אספקט בחיינו בו לא רואים זאת. אפילו כריית מנהרות החמאס וודאי גילוי המנהרות נשענים על חדשנות טכנולוגית. השאלה היחידה היא מה מכל הפיתוחים הבדיוניים שאנחנו רואים יהפוך למהפכה ששווה את ההשקעה שלנו.

ובמשפט אחד קצר: במה כדאי להשקיע?

כדי לתת קצת פרופורציות לכדאיות ההשקעה, הנה נתונים מתחום הרובוטיקה: ההערכות הן כי שווי שוק הרובוטיקה העולמי בעוד שנה בלבד, ב־2025, יעמוד על כ־150 מיליארד דולר. לפני עשר שנים בלבד גלגל שוק הרובוטיקה כ־70 מיליארד דולר. מה זה רובוטיקה? מה לא! פסי ייצור של מכוניות. מכשירי ניתוח. מנהלי מחסנים. אורזים ומלגזנים, ונכון להיום, גם לוחמים. כן. גם זה כבר קיים בשטח, בשדות קרב ניסיוניים. כל זה רק מעט מזעיר בתחום טכנולוגי אחד בלבד.

רוב ההמצאות והפיתוחים הללו כבר הופיעו בגרסאות כאלה ואחרות בספרי וסרטי מדע בדיוני. לכולנו ברור שהאנושות לא תגיע רחוק בלי דמיון יצירתי. כל משקיע, גם האנליטי ביותר, הוא גם קצת "מרחף", קצת "מדומיין". וכך, רק כך, אפשר להבטיח צמיחה והתקדמות.

מעטים בלבד דמיינו לפני דור מחשב בגודל שעון כף יד... כמה אנשים מדמיינים היום כורי מימן להפקת אנרגיה? הלבלב המלאכותי הוא כבר מזמן לא חלום רחוק. חלק גדול מחולי הסרטן נרפאים וחוזרים לחיים בזכות המצאות ביולוגיות וטכנולוגיות שהיו בגדר מדע בדיוני לפני שנים מעטות.

בכל התחומים והענפים האלו אפשר למצוא מוצרי השקעה רבים החל מהשקעה ישירה וכלה בקרנות ותעודות סל שעוקבות אחרי חברות, חוזים, סחורות ועוד. כמובן שאין כמו תעודות סל לפזר סיכונים אבל חייבים לקחת בחשבון שכל התחומים שהצגתי כאן הם תחומים "לוהטים" כבר מספר שנים, כך שתמחור חלק נכבד מהמניות שכלולות בתעודות הסל אינו נמוך. מצד שני, הוא מגלם פוטנציאל צמיחה משמעותי של החברות האלו בעתיד. כלומר, לא חייבים לרוץ לקנות כבר עכשיו, אפשר לנצל את התיקונים החדים שמגיעים מידי פעם, כדי להיכנס במחירים אטרקטיביים ולהיות מושקעים בחברות שישתתפו במהפכות הטכנולוגיות הגדולות של העשור הקרוב.

התחלתי עם הרובוטיקה כמקרה מבחן ואסיים עם הבינה המלאכותית שגם לה חלק משמעותי בתחום הרובוטיקה ובכל תחומי החדשנות. מעבר לעידן בו מחשבים יכולים ללמוד ולחשוב בעצמם, הוא מהפכה אמיתית, אולי אפילו גדולה יותר מהמהפכה הטכנולוגית של המאה ה־20. המהפכה הזאת נמצאת רק בחיתוליה, אבל ברור שלא יהיה ענף כלכלי וחברתי שלא יושפע ממנה, כך שמעורב כאן כסף גדול. לא מפתיע אם כן שכל־כך הרבה חברות כבר מתחרות על ההובלה בתחום הנחשק הזה.

מי יודע, אולי ההשקעה שלך תצית את המהפכה הטכנולוגית הבאה.

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.