לאחר שאיש העסקים הישראלי רומן אברמוביץ' וארגון זק"א, הגישו תביעה כנגד בנק מזרחי טפחות, בשל סירובו של הבנק להעביר תרומה על סך שמונה מיליון שקלים לארגון זק"א לטובת פעילותם במלחמה, התקיים היום (חמישי) דיון ראשון בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בו ציינה כבוד השופטת ירדנה סרוסי כי היא נוטה לאשר את בקשתו של מר אברמוביץ׳ להעביר את התרומה לארגון זק״א.

הנתונים נחשפים: מה היה השכר הממוצע בשנה שעברה למשרת שכיר?
כ-40% מהתרומות בישראל בשנת 2023 נתרמו בעקבות "חרבות ברזל"

על פי כתב התביעה כזכור, סירוב הבנק הוא משום שחשבונו של אברמוביץ' חסום בשל הסנקציות שהטילו עליו האיחוד האירופי וממשלת בריטניה, ולכן, לגישת הבנק, לא ניתן לבצע בו שום פעולה שהיא. 

בתגובה לטענות הבנק, ציינה השופטת כי מדובר במקרה בו התקבלה בקשה להעברת כספים מחשבון בנק אחד בישראל לחשבון בנק אחר בישראל: ״האם סביר שהבנק בא ומאמץ סנקציות אירופאיות שאין מחלוקת שהן לא חלות על ישראל? במיוחד במקרה שמדובר בתרומה לעמותה שעוזרת למדינת ישראל בשעתה הקשה? הסירוב הגורף לא סביר״.

רומן אברמוביץ׳ (צילום: דוברות זק''א)
רומן אברמוביץ׳ (צילום: דוברות זק''א)

עוד הוסיפה השופטת כי: ״אתם טוענים שהבנק מכבד את משטר הסנקציות אבל במקרה כזה אפשר להחריג. פה מדובר על כספים בקופסה סגורה בישראל שנשארים בישראל ולמטרה מאוד ראויה וחשובה במיוחד בימינו. למה שזה יקלקל לבנק את המוניטין?״. 

בסיום דבריה, השופטת המליצה לבנק לאשר את בקשתו של מר אברמוביץ׳ וציינה כי היא נוטה כאמור לאשר את בקשת להעביר את התרומה לזק״א.

באי כוחו של רומן אברמוביץ׳, עו״ד שמוליק קסוטו ועו״ד בלה פלד ציינו במהלך הדיון כי מדובר באבסורד: ״הבנק שנמצא בישראל לא חלות עליו הסנקציות ועל החשבון לא חלות סנקציות ובכל זאת הבנק מחיל אותם באופן גורף. ממשלת ישראל החליטה במודע שלא להצטרף לסנקציות של אירופה ומה עושה הבנק? הוא מחיל את הסנקציות באופן יותר גורף אפילו ממי שנמצא בבריטניה״.

משטר הסנקציות שהטילה אירופה אינו חל בישראל ואינו יכול להיות גורף בייחוד לאור העובדה שלא מוטלות סנקציות על אברמוביץ׳ בישראל, ובקשתו היא להעביר כסף ישראלי למטרות פילנתרופיות בשטח ישראל. אנו דורשים לחייב את בנק מזרחי טפחות להעביר את התרומה לאלתר״. 

במסגרת הדיון, נציגה של רומן אברמוביץ' דיברה על הקשר שנרקם בין איש העסקים והפילנתרופ לבין ארגון זק״א, עת שביקר בכפר עזה*: ״זמן קצר לאחר הטבח הנורא בשביעי באוקטובר, ליוויתי את מר אברמוביץ' לגבול רצועת עזה ולביקור בקיבוץ כפר עזה כדי לראות ממקור ראשון מה אכן קרה.

פגשנו שם את מתנדבי זק״א בעיצומה של מלאכת ליקוט ואיסוף ממצאי החללים ושוחחנו איתם באחד הבתים של הקיבוץ בעת שניקו את הדם שנותר מרצפת בית המשפחה. כולנו התרגשנו עמוקות מהמסירות שלהם להעניק חסד של אמת לקורבנות הטבח הנורא, כאשר ארגון זק״א פנו אלינו על מנת לתרום להם, מר אברמוביץ' החליט מיד שהוא רוצה לעזור״. 

עוד צוין כי מר אברמוביץ' עובד עם עמותות חסד בישראל במשך 20 שנה והוא רוצה לקבל את ההזדמנות להמשיך ולתרום לחברה הישראלית, במיוחד עכשיו כשהמדינה נמצאת במלחמה ומתמודדת עם אתגר חסר תקדים. 

קרסטן זטשלר, עו״ד בכיר ומומחה לדיני האיחוד האירופי, ציין כי: ״בנק מזרחי טועה באופן שבו הוא מציג את החלטת בית המשפט הכללי של האיחוד האירופי לאחרונה לקיים את הסנקציות נגד מר אברמוביץ'.

החלטת בית המשפט באירופה להשאיר את הסנקציות על כנן אינה קשורה כלל לאיזשהו קשר שיש למר אברמוביץ עם ממשלת רוסיה או כפי שהבנק טען בשקריות שמר אברמוביץ הרוויח כביכול כלכלית מאיזשהו קשר לממשלת רוסיה.

הסנקציות שהוטלו על מר אברמוביץ' מעולם לא הוצדקו בשל קשר ישיר למלחמה, ולא הוצגו טיעונים כאלה על ידי האיחוד האירופי בבית המשפט. החלטת בית המשפט של האיחוד האירופי לשמר את הסנקציות התבססה אך ורק על כך שבית המשפט הגדיר את מר אברמוביץ' כ"איש עסקים רוסי" בשל המניות שבבעלותו ב-Evraz, שלפי תקנות האיחוד האירופי הרחבות של היום היא סיבה מספקת להישאר בסנקציות״.