מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' מסר אתמול, במהלך כנס התחזיות של ענף האנרגיה, נתונים ראשונים של שיעורי גביית המסים בשנת 2023. על פי אהרונוביץ', בהיקף גביית המסים בחודש דצמבר נרשמה התאוששות בהשוואה לתחזיות.

המנגנון הפשוט של ההיגיון: כשהמינוף גבוה והסיכון נמוך, המחירים עולים
למרות המחסור בגבייה: רשות המסים מעודדת אזרחים לתבוע החזרי מס

הדבר מוסבר בין השאר בהאצת הרכישות של כלי רכב חשמליים ומכוניות פלאג־אין, בגלל המיסוי החדש על כלי הרכב. בעקבות כך נמכרו בתוך חודש 6,000 מכוניות והדבר ניכר בעומסים בנמלי הים.

על פי נתוני הכלכלן הראשי, גביית המסים ב־11 החודשים הראשונים של 2023 הסתכמה ב־379 מיליארד שקל וב־2023 צפויים להיגבות 402 מיליארד שקל (אם כי כאמור היקף הגבייה בפועל יהיה גבוה יותר בזכות נתוני דצמבר - י"ש). גביית המסים ב־2022 הסתכמה ב־429 מיליארד שקל, כך שהיקפי הגבייה ב־2023 נמוכים משמעותית.

ומה היו מגמות הגבייה ב־2023? מדובר בירידה חדה של 45% בהכנסות הישירות ממיסוי נדל"ן. גביית מס שבח ומס רכישה ירדה מ־27 מיליארד שקל ל־14 מיליארד שקל. גביית מס החברות ירדה ב־11% ומה שהפתיע לחיוב היו ההכנסות משוק ההון שגדלו ב־17% בזכות גביית המס על הריבית בפיקדונות. נתונים נוספים: ההכנסות ממיסוי בלו על הבנזין למכוניות גדלו ל־20 מיליארד שקל והכנסות דומות נרשמו גם ממס קנייה על הייבוא.

במסגרת תוכנית העבודה לשנה הקרובה ממליצה רשות המסים להטיל מסים חדשים על נסועה (קביעת גובה המס לפי קילומטראז' המכונית), מס גודש וכן מס על הפחמן. נוסף למיסוי מוצרי האנרגיה ממליצים ברשות המסים גם לבטל את תוספת נקודת הזיכוי לילדים בגילים 0־3 (עבור מה שכונה חינוך חינם) ולבטל הטבות מס נוספות.

מהלך נוסף הוא העלאת המע"מ ב־1%, החלטה שתיכנס לתוקף ב־2025 באמצעות הליך חקיקה מיוחד. המלצות אלה יובאו לישיבת הממשלה שתדון מחר בתקציב 2024. עדיין לא ברור אילו המלצות בתחום המסים יאושרו ואם מדובר בחבילת המלצות אחת.

אתמול גם נמסרו נתונים על היקף התשלומים על נזקים שנגרמו ממלחמת עזה. עד כה הוגשו 235 אלף תביעות ועד כה שולמו יותר מ־5 מיליארד שקל. מדובר בתשלומים עבור אוקטובר ומקדמות עבור נובמבר. עד כה נגרמו נזקים ישירים ב־30 אלף מקרים שבגינם שולמו עד כה 700 מיליון שקל.