נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שלח היום (רביעי) מכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו קבע כי יש צורך לבצע התאמות תקציביות שיאפשרו הקטנת הוצאות ו/או הגדלת הכנסות בתקציב 2024 ובתקציב 2025 "וליישם חלק מהותי מהן באופן מיידי".

מבקר המדינה מתריע: יוקר המחיה ימשיך להרקיע שחקים בצל המלחמה
אדישות הממשלה: נתניהו מסרב לאשר אפילו קיצוץ מדומה של שר האוצר

לדברי הנגיד, המכתב מגיע "בעקבות פגישתנו ביום רביעי ה-3 בינואר, במסגרתה העליתי בפניך את הצורך לבצע התאמות תקציביות על רקע מלחמת חרבות ברזל".

בשל העלויות הגבוהות של המלחמה, אמר הנגיד כי "אין ארוחות חינם" וממליץ לבצע באופן מיידי "נקיטת צעדים להגדלה פרמננטית של ההכנסות כגון העלאת מע"מ, ביטול נקודות זיכוי להורים עם ילדים עד גיל 3, או צעדים אחרים שצפויים להניב הכנסות בהיקף דומה". כמו כן, ירון מציין שגידול בתקציב הביטחון, ללא התאמות ושינויים יביא לפגיעה משמעותית בצמיחה במשק ולגידול ביחס החוב של ישראל לשנים הבאות.

הנגיד פרופ' אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הנגיד פרופ' אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מוקדם יותר השבוע פרסם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן דוח על יוקר המחייה בישראל, בו התריע כי "יוקר המחיה בישראל הרקיע שחקים עוד לפני מלחמת חרבות ברזל ושנת 2024 נפתחה עם התייקרויות נוספות".

בדוח, שהכנתו הסתיימה בטרם פרצה המלחמה, נכתב כי "נזקי המלחמה למגזרים השונים, בשילוב סביבת ריבית גבוהה מקשה מאוד על משקי הבי בישראל, בהם לוחמי מילואים, שמסכנים את חייהם עבור מדינת ישראל ומפונים רבים מהדרום ומהצפון", מתריע עוד אנגלמן – "לצד מלחמת חרבות ברזל, סוגיית תיוקר המחייה חייבת לעמוד לנגד עיני ראש הממשלה ושרי הממשלה ועליה לתת את דעתה גם על השפעת המלחמה בסוגיית יוקר המחיה בישראל ולתקרן את הכשלים שעלו בביקורת".