עוד מעט ימלאו חודשיים לתום מבצע הרווחים הכלואים 2.0  ומי יודע, אולי יש סיכוי שבקרוב נשמע על גרסת 3.0, אולי בשל ההצלחה המדהימה של הגרסה הקודמת ואולי בשל העובדה שקופת המדינה זקוקה להכנסה נוספת.

יועצי נתניהו מתנגדים להעלאת מיסים: פרטים מישיבת בכירי האוצר ורה"מ

רק כדי שתהיו בעניין, הנה קצת נתונים על המבצע הזה של רשות המיסים. גם בגרסה הקודמת, לה נקרא רווחים כלואים 1.0 וגם בגרסה האחרונה (בינתיים), חיכו בעלי החברות כמעט עד הרגע האחרון למבצע ורק אז מיהרו לחלק - או למשוך - את הרווחים כדיבידנדים ולשלם עליהם את המס המופחת במסגרת המבצע. והנה הנתונים. ברווחים כלואים 1.0 חילקו החברות כ-23 מיליארד שקל תמורתם שילמו כ־2 מיליארד שקל לקופת המדינה. ברווחים כלואים 2.0 חילקו החברות כ-35 מיליארד והוזילו אל קופת המדינה כמעט שלושה מיליארד (2.9 ליתר דיוק).

אז מה, למה מחכים לרגע האחרון, מה גורם למדינה לצאת ל"מבצעים" ומה יקרה השנה? האם גם בשנת 2024 תכריז רשות המיסים על מבצע רווחים כלואים גרסת 3.0 או שנגמרה עונת המבצעים? ולא פחות חשוב, למה לדעתי כדאי מאוד לשדרג את המבצע. כלומר, לא רק שיש לחזור עליו, אלא אדרבה, יש להרחיב אותו ולשפר את תנאיו.

משרד האוצר, ארכיון (צילום: מרק ישראל סלם)
משרד האוצר, ארכיון (צילום: מרק ישראל סלם)

מה זה רווחים כלואים? אם הגעתם עד לפה, כנראה שאתם יודעים. ובכל זאת בשתי מילים. מס החברות בישראל הוא סיפור יקר והיה בעבר עוד יותר יקר. אז מה עשו חברות רבות שלא רצו לשלם הרבה מס, הן השאירו את הרווחים בקופה. "כלאו" אותם מתוך ידיעה שמשיכת הכספים תחייב אותם במיסים גבוהים. ולא. לא מדובר בפרוטות. מדובר ברווחים של עשרות ומאות מיליוני שקלים שנותרו במאזנים מבלי שחלק מהן יגיע לקופת המדינה.

ומה רע בכך שהכסף נותר בחשבונות הבנק של החברות? מה לא! שנתחיל? בעקבות המלחמה שעוד עלולה להתרחב לא עלינו, הגירעון התקציבי עלול להתרחב. הצמיחה עלולה להתכווץ. שני הדברים הללו יתמתנו אם המדינה תאפשר (שוב!) לשחרר את הרווחים הכלואים ואף לשפר את התנאים עבור חברות שיבחרו בכך.

מי ירוויח? כולנו! המדינה תצא נשכרת ממיליארדים שייכנסו לקופתה וימתנו את הגירעון. החברות תצאנה נשכרות שכן הרווחים לא יישחקו תחת גלגלי האינפלציה שאמנם האטו מעט בעקבות המלחמה. המשק כולו ייצא נשכר שכן ברור שחלק ממנו ימצא את דרכו לצריכה הפרטית ויניע את גלגלי הצמיחה, מה שיתרום לקופת המדינה (ואולי קצת לאינפלציה, אך זה כבר סיפור אחר), יגדיל את הכנסות המדינה ממיסים ויצמצם את הגירעון.

נכון שלא כולם אוהבים סרטי המשך. אבל מי היה רוצה להישאר עם גרסה ישנה של מערכת הפעלה? אם אתם שואלים אותי, זה הזמן לקרוא לאוצר להכריז על מבצע רווחים כלואים 3.0 אפילו אם מדובר רק בהוראת שעה. אז מה אתם אומרים, שניפגש בגרסה 6.0 אחרי המלחמה?

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.