חרף ביקורת חריפה בממשלה ובמערכת הפוליטית והפיננסית, תקציב המדינה ל-2024 עבר בממשלה אתמול. פרופ' עומר מואב פרופסור לכלכלה, אוניברסיטת רייכמן, אוניברסיטת ווריק, ומגיש הפודקאסט "עושים חשבון", התייחס לדברים ולחשש מהורדת דירוג האשראי וזינוק בשער הדולר 

"זה לא מפתיע התקציב הזה הוא מאוד גרוע: הגירעון מאוד גדול בראש ובראשונה אבל שיש גרעון זה כשלעצמו, רק חלק מהסיפור השאלה איך מתמודדים איתו והאם ישנם סימנים שהממשלה לוקחת אחריות מבינה את גודל השעה, וזה מאוד זמני או שמה היא ממשיכה לבזבז כסף לפי צרכים סקטוריאליים ואז אין לה הפגנת רצינות", טען מואב בפתח דבריו.

ואיך זה נראה בממשלה הנוכחית בתקציב הנוכחי?

"אצל ממשלת נתניהו אנחנו רואים שזה המקרה השני. יש פה ממשלה שבמקום להבין את גודל השעה ומצב החירום הכלכלי, ממשיכים להזרים כספים קואליציוניים לא מוכנים לעשות מהלכים אמיצים שלעבור על התקציב ולקצץ. יתרה מכך, מוזרמים כספים מיותרים למגזרים לפי שיקולים פוליטיים, ויותר חמור מכך יש קיצוצים 'טיפשיים' של אחוזים".

כמו למשל עם העלאת המע"מ ? 

"כן, מעלים מע"מ, אני חושב שאם היו עושים עסקת חבילה במשק, של 'בואו כולנו נתרום' הממשלה תתייעל ותעשה קיצוצים, תסגור משרדים מיותרים ותעלה את המע"מ. אבל, אי אפשר לעשות עסקת חבילה שצד אחד נותן וצד אחד ממשיך 'לשתות'".

שר האוצר סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
שר האוצר סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

אחד הנושאים המדוברים בימים האחרונים זה הענקת יום הבראה אחד מכלל המשק למען חיילי המילואים. האם יש כאן הידוק חגורה או שמה צריכה להיות זעקה עקב ההתנהלות הכללית?

"כאן בדיוק הבעיה. באופן עקרוני צריך להדק את החגורה, אבל אני מתקומם נגד זה וזה לא בהכרח מתקבל בהבנה. מתוך זה, מצד אחד אנחנו מהדקים אבל מהצד השני שופכים יותר כסף על החרדים".

האם יש משהו חיובי בתקציב הזה ?

"אני כן רואה חיובי שיש טיפה הפגנת אכפתיות, כלומר שהגרעון הצפוי הוא רק קצת פחות משבעה אחוזי תוצר ולא עשרה אחוזי תוצר. 'יכלו להתפרע יותר' אבל בגדול זה תקציב ממש רע של חוסר אחריות וסביר שדירוג האשראי ירד". 

מה ההשפעות האם זה כה משמעותי עניין הדירוג?

"דירוג האשראי שלעצמו אינו העניין יש לזה השלכות כלכליות והמחקר מראה כי הורדת דירוג האשראי משפיעה לרעה, אבל הבעיה שהגירעון המאוד גדול לא מופנה לצמיחה כלכלית ורווחה בעתיד. מה יותר סמלי מצמצום תקציבי ההשכלה הגבוהה, זה מנוע צמיחה חשוב והעברת הכסף ללימודי חרדים בלי ליבה. מה יותר סמלי מזה?"

אנחנו רואים שכעת הדולר בירידות אך המטבע תנודתי יש דרך לחזות או להבין כיצד ניתן להשפיע על השער לטובת הכלכלה הישראלית?

"בטווח הקצר זה סנטימנטים רגעיים שהחדשות מייצרות יותר או פחות פסימיות לגבי העתיד, במובן מסוים המלחמה יצרה דווקא אופק כלכלי יותר מבטיח".

הכיצד?

"זה הגדיל את הסיכוי, שיבטלו את הרפורמה המשפטית. ראינו שהדולר יותר חלש ושוק ההון יותר חזק שיש סימני סיום של לחימה, שמסתכלים על היום לעומת ערב השישי באוקטובר.  חשוב להגיד שלא ניתן לקבוע נחרצות. יש הרבה כדורים באוויר והרבה אי וודאות, לגבי העתיד. גרעון של שבעה אחוזי תוצר בסופו של דבר זו תחזית. מה יקרה בפועל? בפועל יכול להיות שתהיה פגיעה חמורה יותר בתוצר. והגרעון יגדל או לא יש כאן המון אי וודאות. ראינו עד ממש לאחרונה איך כל יומיים סמוטריץ' מעביר לסטרוק עוד 50-100 מיליון שקל כל יומיים שלושה. וזה מראה שמדובר על חבורה של אנשים שלא ניתן לסמוך עליה. אי הוודאות סביב הכלכלה וסביב ההפיכה המשטרית לגבי בחירות סיכון כלכלי כל כך גבוהה שקשה לדעת".