עליית המדד ב־2023 בשיעור של 3% תוביל לעדכון סדרה של רכיבים כלכליים הצמודים למדד. מבדיקת "מעריב" עולה כי בתחום הנדל"ן יעודכנו מדרגות מס הרכישה - מהלך שיביא לחיסכון של מאות שקלים לקוני הדירות. במקביל יעודכן סכום הפטור המרבי למשכירי דירה שנייה.

התקציב וסכנת הורדת דירוג האשראי: הדולר מתחזק ואלו חדשות רעות
בצל המלחמה: הזדמנות נדירה למשקיעים באג"ח של ממשלת ישראל

הפטור עומד כיום על תשלום שכר דירה של 5,471 לחודש, וסכום הפטור ממס יחצה את ה־5,600 שקל. לצד זה יועלו, בהתאם לעליית המדד ב־2023, כל הקצבאות הצמודות אליו. מדובר בקצבת אזרח ותיק המשולמת על ידי הביטוח הלאומי והקצבאות בקרנות הפנסיה הוותיקות.

כמו כן, יעודכנו קצבאות אחרות של המוסד לביטוח לאומי, ובהן קצבת שאירים, הבטחת הכנסת, קצבת ילדים וקצבת מזונות. קצבאות הנכות יעודכנו אף הן בהתאם לעליית השכר הממוצע. כל התשלומים הללו יהיו בתוקף לגבי קצבאות ינואר שישולמו עד 1 בפברואר.

ארנון בר דוד (צילום: אבשלום ששוני)
ארנון בר דוד (צילום: אבשלום ששוני)

ללא קשר לפרסום מדד, יעודכן בחודש אפריל השנה גם שכר המינימום (שצמוד ל־47.5% מהשכר הממוצע) מ־5,572 שקל לחודש ל־5,880 שקל. העדכון ייעשה בלחץ ההסתדרות בראשו היו"ר ארנון בר־דוד, ובניגוד לעמדת ראשי המעסיקים, שדרשו להקפיאו לנוכח עלויות המלחמה.

בניגוד לעדכוני הקצבאות, שכר השכירים עצמו אינו צמוד למדד, ולכן לא תהיה כל עלייה אוטומטית בו. עם זאת, ישולמו תשלומים שוטפים בהתאם להסכמי שכר שנחתמו בעבר, כמו השכר במגזר הציבורי.