עולם הפרסום והשיווק ידע תהפוכות רבות בעשורים האחרונים, כשהגדולה מכולן התרחשה ממש מתחת לאף שלנו בעשור האחרון, שבו הפייסבוק פינה את מקומו לאינסטגרם והטיקטוק הפך למדיה החברתית הרווחית ביותר בעולם. ד"ר טובית שלומי, הפרסומאית הראשונה בישראל, שהקימה במו ידיה משרד פרסום - דרורי שלומי (עם שותפה יהורם דרורי - ט"ל), לפני כמעט 40 שנה, הייתה שם בכל התהפוכות.
כיום, כשהיא עדיין יו"ר שני משרדי הפרסום הגדולים תחת שמה בתל אביב ובירושלים ("יש לנו שני מנכ"לים נהדרים שמנהלים את המערך, אבל אני עדיין בודקת את כל החשבונות והמאזנים בעצמי, לא ויתרתי על זה"), היא בחרה לקחת את אהבת האנשים, את הקשרים ואת הרצון לשנות ורצה לפוליטיקה המקומית במקום הרביעי במפלגת הגמלאים לעיריית תל אביב.
"הייתי ואני עדיין ילדה חצופה עם הרבה אומץ", אומרת שלומי, שאי אפשר להתעלם מנוכחותה המתפרצת כשפוגשים אותה, ומהדרייב לעשייה שרואים בדרך כלל אצל יזמים צעירים. "אחד הדברים הכי קשים לי בכל הסיפור הזה זה לומר שאני גמלאית. הגיל הכרונולוגי אומנם מראה את זה, אבל בכל שאר הדברים אני ממש לא".
"מאוד אמיץ, מכיוון שבאותה תקופה לא היו משרדים צעירים. אחרינו כבר התחילו סמסונוב וראובני פרידן. עשינו הכל במשרד החל מהאסטרטגיה ועד הקריאייטיב והתקציבאות. מה שנקרא 'מהרעיון עד החשבון' ונכנסנו באמת לים סוער מאוד".
אם אתם בני 40 ומעלה אתם בוודאי זוכרים את התקופה שבה אהבנו את הפרסומות, שרנו איתן יחד "נקה 7", זמזמנו את "ענבי טלי מושב לכיש", וככל הנראה עד היום מסתובבים בינינו אנשים (כולל כותבת שורות אלה) שיודעים לזמזם את "אבטיח חצבה" ועוד רבים וטובים. מאחורי הקריאייטיב עומד המשרד של שלומי, "אני שמחה לומר שיצרתי מיתוג לפירות וירקות, והיינו חלוצים לפני הרבה שנים למתג למשל את הענבים מפירות בשקית חומה לענבי טלי בסלסילה. מלוני עין יהב טעם של מלון אחר, אבטיח חצבה, זה משהו שנראה מאוד טבעי, כמו התפוז של ג'פה, פתאום לירקות ופירות יש שמות וזה נבע בין היתר מהאהבה הגדולה שלי לחקלאות".
את התקציב הראשון שלה קיבלה מברונו לנדסברג, מי שהיה האיש מאחורי סנו. "הייתי תקציבאית שלו במשרד הקודם שעבדתי בו והוא נתן לנו חצי שנה של חסד. חצי שנה שהפכה להיות 40 שנה מאז ועד היום. אחר כך הלכנו לאברהם שפירא משטיחי כרמל שהיה מלך המדינה והוא אמר לי – אנחנו איתכם, והיו גם מזרני סילי פוסטרופדי, וכמובן גם רים (בתקופה שבה ניהל את השיווק שלה, אחד בשם בנימין נתניהו... - ט"ל)".
ד"ר טובית שלומי עומדת, בין היתר, מאחורי מסעות הפרסום הראשונים בארץ בעד שוויון נשים, נגד אלימות כלפי נשים ולקידום מעמד חוקי משפחה חדשה, כשהיא בעצמה, בתקופה שזה עוד לא היה טרנדי, הייתה אם חד־הורית לשתי בנות. "לפני 36 שנה להיות אם חד־הורית היה מאוד חדשני, וזה מה שהביא אותי בהמשך גם לארגון משפחה חדשה שסייע לי במלחמה להצליח לרשום בתעודת הזהות את שמו של אב הבנות".
אני חושבת שזה בגלל שיש המון התעסקות עם כספים גדולים, ואולי סוג של רתיעה. מצד אחד את רוצה לעשות את העבודה הקריאייטיבית ולא להיכנס לנושא של עמלות ודילים עם גופי מדיה, לקוחות וחשבונות. לסגור חוזים. אני חושבת שזה חבל מאוד מכיוון שאין לי ספק שהן מסוגלות. נשים הן מנהלות מדהימות וצריך להחליט לקפוץ למים".
זה מה שאני עשיתי בכל השנים כאמא חד־הורית לשתי בנות. עד שהבנות עזבו את הבית הייתה לי מטפלת שהייתה מכינה אוכל גם לי וגם להן ועושה את כל עבודות הבית. נשים בתפקידי מפתח מרוויחות מספיק טוב שהן יכולות לקנות את השירותים הללו, והן בהחלט צריכות להגיע לשפיץ של הפירמידה. אגב, זה לא בעולם הפרסום, את לא רואה הרבה נשים מנהלות משרדי ארכיטקטורה, או משרד הנדסה, גם לא במשרדי עורכי הדין הגדולים, להבדיל ממשרדי הבוטיק. בשורה התחתונה בכל המקצועות החופשיים אנחנו מסוגלות להגיע לפסגה. אין תקרות זכוכית".
"אני זוכרת את זה מהביקורים עם הוריי המבוגרים, מי שמגיע למיון וצריך לשבת בו שעות ארוכות ובעיקר מבוגרים, זו חוויה מאוד קשה. אנחנו מאוד רוצים לקדם יוזמה של הקמת חדר מיון לגיל השלישי ולזרז את כל תהליך הבדיקה. אם זה משהו שנצליח להניע בקדנציה הנוכחית זה יהיה הישג מעל ומעבר".