יזמית הנדל"ן חנן מור פרסמה אתמול, לדרישת רשות ניירות הערך, דוח מיידי על ביקורת שבוצעה נגדה על ידי הרשות. הדין וחשבון, המתפרסם שלושה חודשים לאחר קריסתה, נוגע בעיקר לליקויים לכאורה על דיווח למשקיעים בדוחותיה שבין אוגוסט 2021 לספטמבר 2023 על תנאי ההלוואות שקיבלה ועל סימני אזהרה הנוגעים למצב העסקי.

החברה נמצאת בימים אלה, לפי החלטת הנושים, בניהול של דודו זבידה. בהסברי הדירקטוריון בדוחות נכתב שאין סימני אזהרה המתבטאים בין השאר בתזרים מזומנים, ואלה החלו להופיע רק מהדוחות המאוחרים. עוד נכתב כי חנן מור לא צירפה דוחות של חברה כלולה (ק.מ. מדף 3) שבה שותפה הראל (40%), ונתנה מידע שגוי על מועד פירעון הלוואה שקיבלה מהראל לרכישת קרקע ברמת גן. זה מנע את פרסום הערכת השווי של הקרקע, למרות ירידת ערכה.

החברה ציינה שמועדי הפירעון של הקרן והריבית בהלוואה של הראל לא יחולו לפני המוקדם מבין 27.9.2045 או 20 שנים לאחר תחילת ההשכרה, אף שבפועל מועד הפירעון החוזי נקבע למאי 2023 ובשלב מאוחר יותר הוארך לנובמבר 2023. רק בדוחות הרבעון השני של 2023 צוין שמתקיימים סימני אזהרה בשל תזרים מזומנים שלילי, אבל נכתב שההון החוזר לתקופה של שנה הוא חיובי - בניגוד למצב בפועל.

עוד נכתב כי "קיימים פערים מהותיים בין המידע שניתן במסגרת הדוח התקופתי לשנת 2022 בנוגע לתנאי הלוואות שנטלה החברה, לבין תנאיהן בפועל של אותן ההלוואות. חנן מור סבלה מחולשה מהותית בבקרה הפנימית ולא ציינה שינויים בתנאי הריבית בהלוואות מבנק דיסקונט והראל".

נזכיר שבנק לאומי, שהגיש בקשה לכינוס נכסים בגין חובות של 2.9 מיליארד שקל, טען בחודשים האחרונים שחנן מור פרסמה דוחות מטעים. עו"ד אודי גינדס משמש כנאמן מטעם בית המשפט במסגרת עיכוב ההליכים.

דוח הרשות אינו סוף דבר. הוא עלול לשמש כבסיס להגשת תביעות ייצוגיות כנגד החברה מנהליה והדירקטוריון, ואף חמור מכך - לחקירות במישור הפלילי. כאמור, דוח רשות ני"ע הוא מאוחר מאוד מבחינת המשקיעים שראו בשלושת החודשים האחרונים את מניות החברה קורסות בעשרות אחוזים. במקום הגשת דוח מסוג זה, מצופה מאנשי הרשות לעקוב מקרוב אחר ענף חברות הנדל"ן הבורסאי, שחלקו נמצאות בקשיים, לדרוש בהתאם דוחות מיידיים - ולא להסתפק בהמתנה לפרסום הדוחות הכספיים הרבעוניים או השנתיים.